Loading...

Van 2016 naar 2017, focus op volledig elektrisch

Wat hebben we met Laadpunt Nederland een fantastisch jaar achter de rug. Bij deze willen we dan ook al onze klanten, leveranciers en partners bedanken voor het vertrouwen in onze organisatie. We hebben veel nieuwe laadpunten mogen installeren maar mochten ook met toeleveranciers en leasemaatschappijen nieuwe overeenkomsten afsluiten. Op een succesvol 2017!

Focus op volledig elektrisch rijden.

Na 5 jaar Plug in Hybride zal in 2017 de focus gaan liggen op volledig elektrisch rijden. Ondanks dat de autoleveranciers nog steeds mooie nieuwe Plug-in Hybrides zullen uitbrengen is het onzeker of zakelijke rijders in Nederland nog voor deze zuinige oplossing zullen kiezen nu de bijtelling op deze auto’s met 22% gelijk is gesteld aan andere zuinige zakelijke auto’s.

De elektrische auto blijft voor zakelijke rijders aantrekkelijk vanwege de bijtelling van slechts 4%. Naast de Tesla model S en X in het hogere segment, zien we nu al het succes van midden-segment auto’s zoals de Hyundai IONIQ. Bovendien hebben in 2016 veel auto’s een grotere actieradius gekregen. Zo is de batterij van de volledig elektrische BMW i3 naast 22kWh ook verkrijgbaar in 32kWh, heeft de Nissan Leaf een batterij van 30 kWh gekregen en is de Renault ZOE vanaf begin 2017 verkrijgbaar in een uitvoering met 41 kWh batterij. Daarnaast zal dit voorjaar de Volkswagen e-Golf worden uitgevoerd met een 35 kWh batterij en komt de Opel Ampera E op de markt waarvan de 60 kWh accu moet zorgen voor een actieradius van ruim 350 km.

Focus op slim opladen

Ook op het gebied van slim opladen zal 2017 voor een doorbraak zorgen. Zowel openbaar als in thuissituaties zal smart charging mogelijk worden. Bij ‘smart charging’ zal de batterij van de auto een onverdeeld onderdeel van duurzame energie oplossingen zijn. Zo zal bij openbare oplaadpunten de batterij van de auto, via een zogenaamde ‘smart grid’, de pieken en dalen in het aanbod van duurzame stroom kunnen opvangen. Ook kan de auto laden op het moment dat stroom goedkoper is. Overdag op momenten dat de zon schijnt en ’s nachts wanneer er een overschot aan windenergie is.

Inmiddels werken 325 gemeenten samen met de TU Eindhoven, de Erasmus universiteit Amsterdam en toonaangevende partijen in de markt waaronder E-laad, EV-Box en New Motion aan verdere uitbreiding van ‘smart grid’ mogelijkheden en is Nederland wereldwijd absolute koploper op dit gebied. De partijen zijn verzameld in de organisatie ‘Living lab smartcharging’ en onderdeel van Green Deal Elektrisch Vervoer 2016-2020.

Het uiteindelijke doel van het Nederlandse Living Lab Smart Charging is in het komende doorbraakjaar alle elektrische auto’s laten rijden op de kracht van zon en wind. Het idee van het Living Lab Smart Charging wordt uitgelegd in deze korte animatie:

By Jobert Cornelis|december 30, 2016|Overheid en fiscaliteit, Techniek|0 Comments

About the Author: Jobert Cornelis

“Sinds enkele jaren ben ik gefascineerd door de wereld van elektrische voertuigen, elektrisch laden en alternatieven voor het gebruik van fossiele brandstoffen. Ik merk dat de markt nog ondoorzichtig is en men veelal vervalt in allerlei technische termen. Als we willen dat de markt door een breed publiek omarmd wordt dan vereist dat een uitleg in duidelijke taal.

Dat is ook de missie in onze blog en nieuwsbrieven, interessant, uitleg vanuit de praktijk en in begrijpelijke taal.”

Leave A Comment