Loading...

Het Apple-effect van Tesla

De activiteiten van Tesla worden vaak vergeleken met die van Apple en ook wel het “Apple Effect” genoemd. Het draait om het product en niet om de oplossing. Je schaft de elektrische auto niet aan omdat je een duurzame oplossing zoekt voor je mobiliteit maar vooral omdat je met de auto voorop loopt op het gebied van technologische ontwikkeling. Door de prijs behoor je bovendien tot de happy few die zich een dergelijke auto kunnen veroorloven.

Ook de rol van anchorman Elon Musk is vergelijkbaar met die van Steve Jobs. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het enthousiasme of juist de geheimzinnigheid waarmee hij naar voren treedt tijdens persconferenties, productpresentaties of de teasers die hij verspreidt via social media.

Tesla Powerwall

In 2015 heeft Elon Musk de Tesla Powerwall aangekondigd, een oplossing waarbij je duurzaam opgewekte energie tijdelijk in een batterij kan opslaan. Op het moment dat er niet zoveel energie gebruikt wordt in huis, slaat de Powerwall de energie op die anders verspild zou worden. Die opgeslagen energie wordt dan op de piekmomenten weer gebruikt om het huis of de auto te voeden. Natuurlijk bestonden er al dergelijke oplossingen maar Tesla maakt het schaalbaar waarbij ook goed is nagedacht over het design van de Powerwall. De batterij wordt niet weggestopt in een kelder maar opvallend gemonteerd aan de buitenmuur van de woning.

Zonnepanelen

In navolging van de Powerwall kondigde Tesla onlangs een zonnepaneel aan in de vorm van een dakpan. Elon Musk presenteerde afgelopen weekend zelf dit nieuwe product tijdens een persconferentie. De dakpan is ontwikkeld in samenwerking met SolarCity, een bedrijf dat Tesla wil overnemen. Het grote verschil met de zonnepanelen die we al kennen is dat dit type oprecht niet van een gewone dakpan te onderscheiden is door een speciale techniek.

Prijzen

Zodra ergens het Tesla logo op staat verwacht je meteen dat dit ook terug te vinden is de prijs. Toch claimde Musk tijdens de persconferentie dat de prijs voor het installeren van de zonnepanelen, gekoppeld aan de besparing op elektriciteit, goedkoper uitvalt dan wanneer het dak moet worden vervangen met gewone pannen. Of dat ook daadwerkelijk zo is valt nog te bezien maar Tesla weet zelfs met zonnepanelen weer het Apple effect te creëren.

By Jobert Cornelis|november 4, 2016|Elektrische Auto|0 Comments

About the Author: Jobert Cornelis

“Sinds enkele jaren ben ik gefascineerd door de wereld van elektrische voertuigen, elektrisch laden en alternatieven voor het gebruik van fossiele brandstoffen. Ik merk dat de markt nog ondoorzichtig is en men veelal vervalt in allerlei technische termen. Als we willen dat de markt door een breed publiek omarmd wordt dan vereist dat een uitleg in duidelijke taal.

Dat is ook de missie in onze blog en nieuwsbrieven, interessant, uitleg vanuit de praktijk en in begrijpelijke taal.”

Leave A Comment