Loading...

Autobrief II aangenomen, 2016 wordt het jaar van de plug-in hybride

Het wetsvoorstel Wet Uitwerking Autobrief II is aangenomen door de Tweede Kamer. Via amendementen zijn, op verzoek van de kamer, nog een aantal wijzigingen aangebracht. Deze hebben vooral betrekking op plug-in hybrides. Zo blijft het half-tarief op de wegenbelasting voor plug-in hybride auto’s ook in 2019 en 2020 van toepassing. Dit met als doel de verkoop van tweedehands plug-in hybrides aan particulieren te stimuleren. Daar tegenover staat dat de bijtellingskorting na 2016 al komt te vervallen en niet gefaseerd wordt verhoogd met respectievelijk 17 en 19% zoals eerst was voorgesteld.

Vanaf 2019 wordt de wegenbelasting voor oude dieselauto’s zonder roetfilter verhoogd. De extra opbrengsten van deze maatregel worden gebruikt om het tarief voor de motorrijtuigenbelasting vanaf 2017 te verlagen. Nu het wetsvoorstel door de 2e kamer is aangenomen, gaat deze door voor behandeling in de Eerste Kamer. Naar verwachting zal de Eerste Kamer nog vóór de zomer instemmen met het besluit.

De belangrijkste wijzigingen voor elektrisch rijden:
• Bijtelling na 2016 van 15 naar 22% voor plug-in hybride auto’s
• Half-tarief op wegenbelasting voor plug-in hybrides met max 50gr CO2 uitstoot per km
• Bijtelling voor volledig elektrische auto’s blijft 4% tot een cataloguswaarde van € 50.000

Door Jobert Cornelis|april 14, 2016|Overheid en fiscaliteit|0 Reacties

About the Author: Jobert Cornelis

"Sinds enkele jaren ben ik gefascineerd door de wereld van elektrische voertuigen, elektrisch laden en alternatieven voor het gebruik van fossiele brandstoffen. Ik merk dat de markt nog ondoorzichtig is en men veelal vervalt in allerlei technische termen. Als we willen dat de markt door een breed publiek omarmd wordt dan vereist dat een uitleg in duidelijke taal. Dat is ook de missie in onze blog en nieuwsbrieven, interessant, uitleg vanuit de praktijk en in begrijpelijke taal."

Geef een reactie