De huidige stimuleringsmaatregelen voor elektrisch rijden worden aanzienlijk versobert. Gefaseerd worden Plug-In hybride auto’s gelijk gesteld met gewone brandstofauto’s en wordt de lagere bijtelling op volledig elektrische auto’s beperkt tot een aanschafprijs tot € 50.000,00 Maar wat heeft dit voor gevolg voor de ontwikkeling van elektrisch vervoer?

Wat ons betreft niet heel veel. Zowel aan de kant van de autofabrikanten als aan die van de auto bezitters zie je dat elektrisch rijden de nieuwe norm wordt. 92% van de eigenaren van een elektrische auto geeft aan nooit meer terug te gaan naar een fossiele brandstof auto.
(Bron) en bijna 30% van de Nederlandse automobilisten denkt dat deze vorm van autorijden over 25 jaar zelfs dominant is. (bron)

Ook voor autofabrikanten is de versobering van het Nederlandse fiscale klimaat geen rede om de ontwikkeling van elektrisch rijden te matigen. Dat werd wel duidelijk op de IAA autobeurs 2015 die deze week in Frankfurt plaats vindt. Bijna ieder merk kwam met opvallende nieuwe modellen zowel in EV als PHEV. Ook nieuwe automerken zoals Byd en NextEV verwachten op zeer korte termijn volledig elektrische auto’s op de Europese markt te brengen.

Om beter inzicht te krijgen in de ontwikkelingen van de automarkt op het gebied van elektrisch rijden heeft de Hogeschool van Amsterdam, op verzoek van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland, een analyse uitgevoerd naar toekomstige ontwikkelingen op de markt van elektrische voertuigen.

Het overzicht geeft tevens een goed beeld van de nieuwe modellen die autofabrikanten de komende jaren gaan aanbieden.

De uitgewerkte analyse van de HvA treft u hier.