Loading...

Automerken werken samen aan laadnetwerk

Autofabrikanten BMW Group, Daimler, Ford Motor Company en Volkswagen-dochters Audi en Porsche gaan samen werken aan een laadnetwerk van laadpalen voor elektrische en hybride auto’s. De vijf bedrijven richten een joint venture op die op zo’n vierhonderd locaties in Europa langs snelwegen en andere belangrijke doorgaande wegen laadpalen wil plaatsen. Het doel is om het opladen van elektrische auto’s net zo makkelijk te maken als tanken.

Super snelladen

De oplaadpunten moeten auto’s met maximaal 350 kW op gaan laden. Dat is aanzienlijk meer vermogen dan het tot nu toe gebruikelijke vermogen van 50 kW en daarmee zouden auto’s dus ook sneller opgeladen kunnen worden. Tesla Superchargers laden op met 120 kW, maar kunnen alleen door auto’s van het Amerikaanse merk gebruikt worden. Het netwerk wordt gebaseerd op de Combined Charging System-standaard (CCS, zie foto boven aan bericht). De opbouw van het laadnetwerk moet komend jaar al beginnen. In 2020 moeten er dan duizenden oplaadpunten zijn.

Ultra-E Project

BMW en Audi stapten eerder samen met onder meer Renault in het, mede door de EU gefinancierde, Ultra-E-project. Dat heeft ten doel om 25 vergelijkbare snelle laders te plaatsen langs snelwegcorridors die Nederland, België, Duitsland en Oostenrijk verbinden. Bij Ultra-E zijn ook technische partners en netwerkpartners betrokken. BMW geeft aan dat het “op zo veel mogelijk manieren wil werken aan de ontwikkeling van de techniek en netwerken van snelle laders. We geloven in een open standaard en geen fabrikant-specifieke oplossingen.”

De nieuwe joint venture moet eerst nog goedgekeurd worden door de autoriteiten, maar verwacht in het eerste kwartaal van 2017 van start te kunnen gaan. Daarna staan de partijen die deelnemen ook open voor toetreding van andere geïnteresseerde bedrijven.

 

Bron: ANP

By Jobert Cornelis|december 7, 2016|Overheid en fiscaliteit|0 Comments

About the Author: Jobert Cornelis

"Sinds enkele jaren ben ik gefascineerd door de wereld van elektrische voertuigen, elektrisch laden en alternatieven voor het gebruik van fossiele brandstoffen. Ik merk dat de markt nog ondoorzichtig is en men veelal vervalt in allerlei technische termen. Als we willen dat de markt door een breed publiek omarmd wordt dan vereist dat een uitleg in duidelijke taal. Dat is ook de missie in onze blog en nieuwsbrieven, interessant, uitleg vanuit de praktijk en in begrijpelijke taal."

Leave A Comment