Loading...

Autosalon van Genève, volop elektrische innovaties

De Autosalon van Genève is gehouden van 9 t/m 19 maart. Gemakkelijke conclusie die we kunnen trekken, de elektromotor is niet meer weg te denken in de ontwikkeling van nieuwe modellen.

Zowel als enkele krachtbron als in combinatie met een brandstof motor, in elk segment is er wel nieuws. De bekende merken zoals Volvo, Renault en Kia komen met elektrisch nieuws, maar ook merken waarvan je het misschien minder snel zal verwachten zoals Bentley, Jaguar en Pininfarina komen met elektrische auto’s.

Met dank aan journalist Bart Oostvogels van Autorai kunnen we je een mooi overzicht geven van het laatste autonieuws van de beurs.

KIA Niro en Optima

Kia heeft twee nieuwe plug-in hybride modellen geïntroduceerd Autosalon van Genève: de Niro Plug-in Hybrid en Optima Sportswagon Plug-in Hybrid. De Niro Plug-in Hybrid komt in het derde kwartaal van 2017 op de Europese markt en heeft een 1,6-liter GDI-benzinemotor én een 8,9 kWh lithium-polymeer accupakket. De elektrische range bedraagt meer dan 55 kilometer. De Optima Sportswagon Plug-in Hybrid komt ook in het derde kwartaal van 2017 op de markt. De auto is exclusief voor de Europese markt ontwikkeld en maakt gebruik van een 2.0-liter viercilinder GDI-motor met 156 pk, een zestrapsautomaat, een 68 pk sterke elektromotor én een 11,26 kWh lithium-ion polymeer batterij. De elektrische range bedraagt meer dan 60 kilometer. Meer info over de Optima lees je hier.

Volvo XC60

De nieuwe generatie Volvo XC60 wordt ook leverbaar met een T8 Twin Engine plug-in hybride aandrijflijn. We kennen deze 407 pk sterke aandrijflijn al van de XC90. In de XC60 resulteert alle kracht in een 0-100-sprinttijd van 5,3 seconden. Volvo benadrukt dat de XC60 T8 geen fiscaal aantrekkelijke auto is, maar juist een performance-SUV. Twin Engine is Volvo’s antwoord op zes- en achtcilinder motoren van concurrenten. Bekijk hier alle Volvo PHEV modellen van dit moment.

Renault ZOE met E-power

Leuk idee van Renault: de ZOE voorzien van twee krachtige elektromotoren met een systeemvermogen van 340 kW, gelijk aan ruim 460 pk en 640 Nm. In de Renault ZOE e-Sport Concept is het werkelijkheid. De 1.400 kilogram zware elektro-hot-hatch heeft vierwielaandrijving en sprint in 3,2 seconden naar 100 km/u. Waarom deze conceptcar? Allereerst om de ZOE een wat sportiever imago te geven. Ten tweede vormt deze ZOE een uithangbord voor de expertise van Renault op het gebied van elektrische aangedreven personenwagens en raceauto’s. Lees hier de rijtest van de nieuwe ZOE met 400 km bereik

Spectaculaire verrassing van Bentley

Weinig mensen waren op de hoogte dat Bentley een elektrische auto zou tonen op de Autosalon van Genève. We hebben het over de EXP 12 Speed 6e Concept die vermoedelijk nog vóór 2020 in productie gaat. Het is de cabrioletversie van de EXP 10 Speed 6 die in 2015 op de autoshow van Genève stond. De Bentley heeft een volledig elektrische aandrijflijn, al zijn er nog geen details bekend. Wel maakt Bentley duidelijk dat één acculading genoeg is om van Londen naar Parijs te rijden of van Milaan naar Monaco.

Toyota i-TRIL Concept

Leuk ding van Toyota: de i-TRIL Concept. De elektrische driezitter (1+2-stoelopstelling) kan tot 200 kilometer rijden en is bedoeld voor alleenstaande vrouwen met één of twee kinderen die in grotere steden wonen. Het voertuig kantelt in bochten dankzij Active Lean-technologie en kan autonoom rijden. De i-TRIL toont Toyota’s visie op stedelijke mobiliteit in 2030. Voorlopig moeten we het nog doen met de Toyota Prius plug-in Hybrid

Peugeot Instinct Concept

Peugeot onthulde in Genève een zelfrijdend en -lerend conceptmodel: genaamd Instinct Concept. Het woord bewegingsvrijheid staat bij de Peugeot Instinct Concept centraal. De 300 pk sterke PHEV-aandrijflijn met twee elektromotoren is ook interessant, want deze komt binnen afzienbare tijd ook in modellen van PSA te liggen, waaronder de DS7 Crossback PHEV. Deze SUV komt in het voorjaar van 2019 op de markt.

Pininfarina H600

Nog meer exclusief nieuws. Pininfarina heeft in samenwerking met Hybrid Kinetic Group uit China de H600 ontwikkeld: een luxueuze limousine met een 800 pk sterke hybride-aandrijving met een turbine om de actieradius te vergroten. De actieradius bedraagt meer dan 1.000 kilometer en de sprint van 0 naar 100 is in 2,9 seconden een feit. Of Hybrid Kinetic Group met een productiemodel komt, is niet bekend.

 

 

By Jobert Cornelis|maart 15, 2017|Elektrische Auto|1 Comment

About the Author: Jobert Cornelis

"Sinds enkele jaren ben ik gefascineerd door de wereld van elektrische voertuigen, elektrisch laden en alternatieven voor het gebruik van fossiele brandstoffen. Ik merk dat de markt nog ondoorzichtig is en men veelal vervalt in allerlei technische termen. Als we willen dat de markt door een breed publiek omarmd wordt dan vereist dat een uitleg in duidelijke taal. Dat is ook de missie in onze blog en nieuwsbrieven, interessant, uitleg vanuit de praktijk en in begrijpelijke taal."

One Comment

  1. Prachtige auto’s zijn onthuld, ben benieuwd wanneer we de eerste op de weg gaan zien :) Peter – MAV

Leave A Comment