Loading...

Betalen voor parkeren bij Tesla Supercharger

Moet Tesla de prijs betalen voor haar eigen succes? Omdat, door het succes van de Model S en Model X, de Superchargers van Tesla steeds vaker bezet zijn, gaat de fabrikant maatregelen nemen tegen parkeren zonder laden. Door een boete te introduceren wanneer je langer dan 5 minuten aan het oplaadpunt staat zonder te laden, hoopt Tesla de Superchargers vrij te houden voor andere eigenaren met een lege batterij. Dit weekend maakte Tesla de wijzigingen bekend in een blog bericht.

Boete

In Nederland en andere landen in de eurozone zal je 0,35 euro moeten betalen voor elke minuut dat je Tesla te lang aan de laadpaal hangt. De Tesla app stelt eigenaren in staat hun auto op afstand te monitoren; zij ontvangen een signaal als de auto bijna vol-geladen is en nogmaals als deze volledig vol is. Voor elke bijkomende minuut dat de auto verbonden blijft aan de Supercharger, zal een ‘idle fee’ worden berekend. Als de auto binnen 5 minuten wordt verplaatst, dan wordt de fee ongedaan gemaakt.
“We voorzien een toekomst waarin auto’s zichzelf verplaatsen wanneer ze volledig opgeladen zijn, waardoor de netwerkefficiëntie en klantenervaring worden verbeterd. Tot die tijd vragen we dat de auto word verplaatst van Superchargers zodra ze volledig zijn opgeladen. Een klant zou zijn auto nooit geparkeerd laten staan aan een tankstation; hetzelfde geldt voor Superchargers,” schrijft Tesla in de blogpost.

Tot 80% opladen

De Superchargers van Tesla hebben een maximumvermogen van 120 kW. Een 90 kWh-accu is daarmee binnen 40 minuten tot 80 procent opgeladen. Uitgangspunt is daarbij dat de batterij nog voor minimaal 10% geladen was. Dit omdat tussen de 10 en 80% het laden 2x zo snel gaat. Als de batterij bijna volledig is opgeladen reduceert de interne computer van het voertuig de stroom naar het optimale niveau voor het bijvullen van de accucellen. Het opladen van elke cel is als het vullen van een glas water zonder te morsen. Zodra het glas vol begint te raken, verminder je de watertoevoer om het glas tot de laatste druppel te vullen. Voor een batterij betekent dit dat de stroom wordt verminderd, zodat er evenwicht in de celspanning ontstaat. De stroom neemt dan af tot een klein straaltje als de batterij bijna vol is.

Omdat de laatste 20% nog ruim een half uur duurt lijkt het ons heel redelijk dat je na 75 minuten een boete moet gaan betalen.

Door Jobert Cornelis|december 19, 2016|Elektrische Auto|0 Reacties

About the Author: Jobert Cornelis

"Sinds enkele jaren ben ik gefascineerd door de wereld van elektrische voertuigen, elektrisch laden en alternatieven voor het gebruik van fossiele brandstoffen. Ik merk dat de markt nog ondoorzichtig is en men veelal vervalt in allerlei technische termen. Als we willen dat de markt door een breed publiek omarmd wordt dan vereist dat een uitleg in duidelijke taal. Dat is ook de missie in onze blog en nieuwsbrieven, interessant, uitleg vanuit de praktijk en in begrijpelijke taal."

Geef een reactie