Loading...

Bevriezen laadkabels niet nodig

Deze week viel in veel media te lezen dat de winter en vrieskou nadelige gevolgen zou hebben voor bezitters van elektrische auto’s. Door de kou zouden laadkabels vastvriezen in de auto en zouden de berijders allerlei oplossingen zoeken om de stekkers weer te ontdooien.

De ANWB reageerde op het bericht en adviseerde hen vooral niet zelf te gaan ontdooien; ,,Wanneer zo’n snoer niet loslaat, moeten mensen niet zelf proberen het los te krijgen door het bijvoorbeeld te verhitten. Dat is namelijk niet zonder gevaar”, aldus Markus van Tol van de ANWB. ,,Onze wegenwachten hebben een speciale opleiding voor het omgaan met hoogspanning. Zij kennen de methodes om een stekker veilig weer los te krijgen.

Het klopt dat vrieskou nadelig kan zijn voor elektrische auto’s, maar dat nadeel zit vooral in de capaciteit van de accu. Door de lagere temperatuur kan de accu minder stroom vasthouden en dat is direct van invloed op de actieradius van de auto. Bij extreme kou kan het bereik van de auto zelfs halveren. Maar het klopt niet dat laadkabels zomaar vastvriezen.
Iedere bezitter van een elektrische auto weet dat je een reis altijd goed moet plannen. Wat is de afstand tot mijn bestemming, waar kan ik onderweg eventueel bijladen en is er op de locatie een oplaadpunt aanwezig. Dat plannen geldt ook voor het ’s nachts opladen van je auto. Laadstekkers zullen pas vastvriezen nadat het laadproces is beëindigd. Tijdens het laadproces ontstaat voldoende warmte in de connector om bevriezing te voorkomen. Echter, wanneer het laadproces is gestopt koelt de connector weer af en ontstaat er condens. Een normaal verschijnsel waarop de connector ook is ingericht want deze heeft een afvoersysteem zodat condens, vuil of smeer niet in de onderdelen achterblijft. Zou het extreem vriezen dan loop je inderdaad het risico dat de condens bevriest en daarom is ook het plannen van het laadproces van belang. Bij bijna alle elektrische en Plug-In Hybride auto’s kun je ook het laadproces inplannen. Als je ’s avonds je elektrische auto parkeert dan kun je zien hoeveel je moet bijladen om ’s morgens weer een volle accu te hebben. Ga dus niet meteen beginnen met laden maar zorg er voor dat het laadproces pas een aantal uur voor vertrek start, zo voorkom je dat de stekker in de connector vast vriest.

By Jobert Cornelis|januari 23, 2016|Elektrische Auto, Project in de Schijnwerpers|0 Comments

About the Author: Jobert Cornelis

"Sinds enkele jaren ben ik gefascineerd door de wereld van elektrische voertuigen, elektrisch laden en alternatieven voor het gebruik van fossiele brandstoffen. Ik merk dat de markt nog ondoorzichtig is en men veelal vervalt in allerlei technische termen. Als we willen dat de markt door een breed publiek omarmd wordt dan vereist dat een uitleg in duidelijke taal. Dat is ook de missie in onze blog en nieuwsbrieven, interessant, uitleg vanuit de praktijk en in begrijpelijke taal."

Leave A Comment