Loading...

Volvo roept op laadstekkers te standaardiseren

De Zweedse autofabrikant Volvo heeft als lid van de organisatie “Chargin Interface Initiative” autofabrikanten gevraagd om gezamelijk overeenstemming te bereiken tot 1 standaard connector. Naast bedrijven als VAG, BMW, Mercedes en General Motors zijn ook gespecialiseerde toeleveranciers aangesloten bij deze organisatie. Tesla is eigenlijk de belangrijkste speler in de markt die ontbreekt.

Het C.I.I. wil de Combined Charging System ( CSS ) connector als standaard positioneren voor de wereldwijde oplaadinfrastructuur. De CSS combineert laden op zowel gelijkstroom als wisselstroom. Hierdoor is het mogelijk om met wisselstroom tot 43 kW te laden en met gelijkstroom zelfs tot 200 kW. Op dit moment zijn er te veel verschillende systemen in de markt die een snelle toename van elektrisch rijden in de weg kan staan. Naast de CSS connector bestaat er namelijk nog de zogenaamde Yazaki type 1 stekker en de Mennekes type 2 stekker. Voor snelladen bestaat er daarnaast nog de ChaDeMo connector. De Tesla socket en de  Frans / Italiaanse type 3 ( Le Grand ) connector worden inmiddels niet meer gebruikt door autofabrikanten.

Toch is de kans op succes voor 1 standaard connector niet erg aannemelijk. Vergelijk je het bijvoorbeeld met de makers van smartphone’s en tablets dan zie je ook daar veel verschillende aansluitingen. Sterker nog, zelfs bij elektrische huishoudelijke apparaten of zelfs over de aanduiding van eenheden zoals temperatuur, afstand en massa is wereldwijd nooit overeenstemming bereikt.

Bron: Auto evolution

Door Jobert Cornelis|maart 9, 2016|Elektrische Auto|0 Reacties

About the Author: Jobert Cornelis

"Sinds enkele jaren ben ik gefascineerd door de wereld van elektrische voertuigen, elektrisch laden en alternatieven voor het gebruik van fossiele brandstoffen. Ik merk dat de markt nog ondoorzichtig is en men veelal vervalt in allerlei technische termen. Als we willen dat de markt door een breed publiek omarmd wordt dan vereist dat een uitleg in duidelijke taal. Dat is ook de missie in onze blog en nieuwsbrieven, interessant, uitleg vanuit de praktijk en in begrijpelijke taal."

Geef een reactie