Loading...

De onwaarheden van Wiebes

Het interview met Staatssecretaris Eric Wiebes eerder deze week in Autoweek heeft nogal wat stof doen opwaaien. Wiebes heeft zich kritisch uitgelaten over de belastingvoordelen op plug-in hybride en elektrische auto’s van afgelopen jaren. Hij concludeert: “We hebben er zes miljard euro in gestopt en er nul klimaateffect voor teruggekregen. We hadden er nooit aan moeten beginnen.”

Wiebes wijst op het waterbedeffect waarbij fabrikanten hun hele jaarproductie van plug-in hybride modellen aan Nederland leveren om zo in andere landen hun energieverslindende modellen te kunnen verkopen en toch binnen de Europese norm kunnen blijven. Vreemd genoeg is de opmerking over het klimaateffect niet gestoeld op onderzoek. NRC heeft de stellingen inmiddels dan ook als “grotendeels onwaar” bestempeld.

Het waterbedeffect blijkt niet uit de cijfers van de Europese uitstoot; de gemiddelde uitstoot in Europa is aanzienlijk gedaald en bleef met 119 gram onder de norm van 130 gram CO2 per kilometer. Daarnaast moet je ook naar landelijke emissiedoelstellingen kijken en heeft de zuinige autovloot met slecht 107 gr. per km gezorgd voor een lagere CO2-uitstoot dan elders in Europa. We kunnen dus concluderen dat de overheid sinds 2008 zo’n 6 miljard aan belastinggeld is misgelopen maar dit wel degelijk klimaateffect heeft gehad. Bovendien blijkt dat de gederfde belastinginkomsten slechts voor 25% zijn toe te wijzen aan elektrische auto’s. De rest was voor zuinige conventionele auto’s en met name zuinige 14% diesels. Terecht stelt NRC’s Paul Luttikhuis dus dat ook deze stelling onwaar is.

Met de uitvoer van Autobrief II heeft Wiebes voor de meeste subsidies de kraan dicht gedraaid. Het totale bijtellingstarief voor brandstofauto’s wordt verlaagd van 25 naar 22% en per 2019 geldt voor een elektrische auto het 4% tarief tot € 50.000. Dit omdat volgens Wiebes de korting alleen bedoeld is voor de aandrijflijn en voor zaken zoals snelheid, luxe en prestige.

De definitieve Autobrief II is inmiddels ook door de 1e kamer goedgekeurd en we zetten de belangrijkste wijzigingen voor 2017 nog even op een rijtje:

  • Alle brandstofauto’s worden belast met een bijtellingstarief van 22% ( incl. plug-in hybride en elektrische auto’s met range extender )
  • Volledig elektrische auto’s behouden het bijtellingstarief van 4% ( per 2019 tot € 50.000)
  • Voor plug-in hybride auto’s geldt tot 2019 een half tarief op de motorrijtuigenbelasting.

Betekent dit het einde van de plug-in hybride? Welnee, want autofabrikanten gaan door met deze techniek en zullen binnen de modellen aan co2 beprijzing gaan doen. Bovendien gaat het bij plug-in hybride rijden niet alleen om de uitstoot maar ook om het enorme rijcomfort. Stil, zuinig en zonder uitstoot door de stad en een extra koppel bovenop de brandstofmotor bij rijden buiten de stad.  Wie dit gewend is zal nooit meer terug willen naar een conventionele motor.

Door Jobert Cornelis|augustus 12, 2016|Overheid en fiscaliteit|0 Reacties

About the Author: Jobert Cornelis

"Sinds enkele jaren ben ik gefascineerd door de wereld van elektrische voertuigen, elektrisch laden en alternatieven voor het gebruik van fossiele brandstoffen. Ik merk dat de markt nog ondoorzichtig is en men veelal vervalt in allerlei technische termen. Als we willen dat de markt door een breed publiek omarmd wordt dan vereist dat een uitleg in duidelijke taal. Dat is ook de missie in onze blog en nieuwsbrieven, interessant, uitleg vanuit de praktijk en in begrijpelijke taal."

Geef een reactie