Loading...

Dit jaar nog elektrisch rijden?

Voor iedereen die in een leaseauto rijdt, maar nog twijfelt over elektrisch rijden: de leasebranche helpt je een handje. Vanwege de nieuwe bijtellingsregels voor 2016 stellen veel leasemaatschappijen je in staat om nog dit jaar je huidige leasecontract open te breken en te kiezen voor een auto die nu nog in de 7 of 14% bijtelling valt. Kies je voor 7%, dan val je automatisch in de categorie plug-in hybride auto’s waarbij je elektrisch rijden combineert met een conventionele motor of range extender. Misschien kunnen deze 2 argumenten je dat laatste zetje geven om tóch voor elektrisch rijden te kiezen.

In Nederland werden er in het eerste half jaar van 2015 in totaal 26.048 elektrische auto’s verkocht, inclusief plug-in hybrides. Dat komt neer op 7.2 procent van het totaal verkochte aantal personenauto’s in ons land.

Financieel voordeel:
De overheid biedt nog steeds veel fiscale voordelen om de elektrische auto en plug-in hybrides te stimuleren. Naast lagere verbruikskosten profiteer je van forse belastingvoordelen. Tot 2016 wordt over de aanschaf van een volledig elektrische auto geen aanschafbelasting en geen wegenbelasting gerekend en zakelijke bestuurders beperken hun bijtellingpercentage tot 4 of 7 procent. Dat laatste percentage, dat geldt voor plug-ins, gaat vanaf 2016 gefaseerd omhoog naar 15,17,19 tot 22 procent in 2019. Ook voor bijbehorende oplaadpunten gelden diverse lokale en landelijke subsidieregelingen.

Schoon en soepel:
Nu is er sinds de introductie van de plug-in veel discussie over de werkelijke voordelen voor het milieu. Zakelijke PHEV auto’s zouden alleen worden aangeschaft vanwege de lage bijtelling. TNO heeft het daadwerkelijke gebruik van plug-in hybride auto’s geanalyseerd en het blijkt dat elke elektrisch gereden kilometer zorgt voor 30 tot 40 procent minder CO2-uitstoot. Dat komt doordat een elektromotor twee keer efficiënter werkt dan een benzinemotor. Als de stroom ook nog eens duurzaam wordt opgewekt, is elektrisch rijden nog veel duurzamer. Bovendien rijdt een elektrische auto heerlijk stil en comfortabel en accelereert dankzij de soepele en krachtige elektromotor snel en vloeiend. Daarnaast zorg je voor minimale luchtvervuiling omdat je geen stikstofoxiden en fijnstof uitstoot. En ook dat rijdt prettiger.

Bron:  Fleet & mobility / RVO

TNO rapport 2015, monitoring van PHEV voertuigen.

 

Door Jobert Cornelis|augustus 6, 2015|Overheid en fiscaliteit|0 Reacties

About the Author: Jobert Cornelis

"Sinds enkele jaren ben ik gefascineerd door de wereld van elektrische voertuigen, elektrisch laden en alternatieven voor het gebruik van fossiele brandstoffen. Ik merk dat de markt nog ondoorzichtig is en men veelal vervalt in allerlei technische termen. Als we willen dat de markt door een breed publiek omarmd wordt dan vereist dat een uitleg in duidelijke taal. Dat is ook de missie in onze blog en nieuwsbrieven, interessant, uitleg vanuit de praktijk en in begrijpelijke taal."

Geef een reactie