Loading...

Dringen bij laadpalen

Het is dringen bij de laadpalen voor elektrische auto’s: het aantal elektrische en plugin-hybrides verdubbelde in één jaar. Het aantal laadpalen blijft echter sterk achter. Automobilisten strijden om een parkeerplek met oplaadpunt. In de Utrechtse wijk Lombok moesten automobilisten tot woensdag eindeloos de app ‘Social Charging’ raadplegen of doelloos rondjes rijden. De vijftig elektrische rijders in de buurt met nauwe straatjes moesten samen vijf laadpunten delen. De app laat zien waar er hoe laat een laadpaal vrij komt.

Een op de tien nieuwe auto’s was er vorig jaar een met een stekker. Er rijden 90.000 elektrische auto’s en hybrides in Nederland. De explosieve stijging van elektrische auto’s en plug-inhybrides (de variant met benzinemotor en een accu die via het stopcontact wordt opgeladen) komt deels door de verhoging van de fiscale bijtelling voor plug-in-lease-auto’s in 2016: die verdubbelde naar 15 procent.

Op verzoek

Elektrisch of (half)elektrisch rijden is goed voor de luchtkwaliteit. Nóg een enorm voordeel: gemeenten installeren op verzoek een laadpaal voor de deur als er in de buurt geen is. Niet-elektrische auto’s mogen daar niet parkeren. Elektrisch rijden biedt zo in de drukke stad ook een ‘privé-parkeerplaats’. Maar nu het aantal elektrische auto’s sterk stijgt, wordt het dringen rond de laadpaal.
Er zijn nu 18.000 laadpalen op straat en in parkeergarages. Afgelopen jaar kwamen er 6000 bij. Gemeenten hebben plannen om er dit jaar nog eens duizenden te plaatsen. Volgens de ANWB lossen de elektrische rijders de schaarste onderling redelijk goed op en hebben veel leaserijders ook op het werk een oplaadpunt. Er is, stelt de ANWB, wel wrijving tussen benzinerijders en elektrische rijders. Wéér een paal in de wijk is wéér een plek minder voor een benzine- of dieselauto.

Boete

Maar bij de elektrische rijders onderling is ook niet iedereen even sociaal. Uit onderzoek van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland naar 1 miljoen laadtransacties, blijkt dat het merendeel van de elektrische rijders de auto laat staan als de batterijen vol zijn. De stekker blijft erin om een boete te voorkomen (het is verboden om er te parkeren zonder te laden).
Bedrijven die laadpalen leveren, werken aan een systeem waarbij het parkeren na een paar uur, als de accu’s zijn geladen, geld gaat kosten. ,,Er is vraag naar vanuit gemeenten,” zegt Luuk van Kuik van The New Motion, een bedrijf dat in Europa 20.000 oplaadpunten heeft. Naar verwachting rijden dit jaar andermaal veel plug-inhybrides de showroom uit. ,,Alle merken komen met standaard zakenauto’s met plug-invariant,” zegt Tom Huyskens van brancheorganisatie Bovag.
De ANWB verwacht in 2017 een volgende groeispurt. ,,Dan komen er nieuwe types op de markt met een grotere actieradius en de eerste contracten van de geleasete elektrische auto’s lopen af. Die komen op de tweedehandsmarkt. Dan moeten gemeenten echt zorgen dat ze hun infrastructuur op orde hebben. Met het huidige aantal laadpalen zijn we er nog niet,” aldus Ad Vonk van de ANWB.

Volgens de sector is elektrisch of hybride rijden voorlopig financieel niet interessant voor particulieren. Naar verwachting zijn de elektrische auto’s tegen het eind van het decennium qua prijs ook voor particulieren betaalbaar.

Bron: Algemeen dagblad 

By Jobert Cornelis|januari 15, 2016|Geen categorie|0 Comments

About the Author: Jobert Cornelis

"Sinds enkele jaren ben ik gefascineerd door de wereld van elektrische voertuigen, elektrisch laden en alternatieven voor het gebruik van fossiele brandstoffen. Ik merk dat de markt nog ondoorzichtig is en men veelal vervalt in allerlei technische termen. Als we willen dat de markt door een breed publiek omarmd wordt dan vereist dat een uitleg in duidelijke taal. Dat is ook de missie in onze blog en nieuwsbrieven, interessant, uitleg vanuit de praktijk en in begrijpelijke taal."

Leave A Comment