Loading...

Eerste rijtest met de Opel Ampera-E

De verwachtingen van de nieuwe Opel Ampera-E zijn hoog. En Opel pakt de introductie van de auto slim aan door steeds nieuwe informatie via de media te verspreiden. Belangrijkste wat bij iedereen is blijven hangen is het enorme bereik. Volgens Opel zou de auto een bereik hebben van meer dan 500 km.

NEDC Normering

Inmiddels is het officiële rijbereik vastgesteld op 520 km. Dit is volgens de NEDC-normering. De NEDC-normering is een goed middel om de actieradius van auto’s onderling te vergelijken, maar zegt helaas niet zoveel over het werkelijke rijbereik. NEDC staat voor  New European Driving Cycle en wordt gebruikt om een typegoedkeuring aan een auto te kunnen geven. Het onderzoek gebeurt in een testomgeving en, zoals we inmiddels weten, hebben verschillende fabrikanten allerlei sjoemelsoftware geïnstalleerd om de testresultaten te manipuleren. De komende jaren wordt de NEDC-test vervangen door de “Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedures” Een test die meer getoetst is op een uitgebreide praktijktest en niet op resultaten uit een laboratorium.

Het rijden met de Opel Ampera-E

In tegenstelling tot de nieuwe Renault ZOE is er bij Opel gekozen voor verschillende rijstanden. Met een keuzeknop kun je het rijgedrag regelen van sportief tot zuinig. De auto is voorzien van een 60 kWh batterij die een 204 pk sterke elektromotor aandrijft. Een ander groot verschil met de ZOE is dat je met de Ampera-E wel regeneratief kunt remmen. De auto heeft 4 verschillende standen waarbij je in zwaarste stand bijna geen rempedaal meer nodig hebt, het zogenaamde “one peddal driving”. Uit de praktijktest die Autoweek heeft uitgevoerd in de omgeving van San Francisco blijkt dat het werkelijk bereik van de auto op zo’n 370 km ligt. Een heel acceptabel bereik waar veel autorijders meerdere dagen mee uit de voeten kunnen zonder op te laden.

Het opladen van de Opel Ampera-E

Opel is nog niet heel erg scheutig met informatie over het opladen van de Opel. Wat inmiddels duidelijk is is dat de auto op 1 fase kan laden met een maximale capaciteit van 20 ampère. Dat staat gelijk aan 4,6 kW. Met dit vermogen is de auto in een kleine 9 uur weer volledig opgeladen. Op zich voor een thuissituatie een prima oplossing, zeker omdat je dagelijks kunt laden en de batterij nooit volledig leegrijdt. Bovendien is de auto voorzien van een CCS combostekker. Hiermee kan je bij snellaadstations tot 50 kW DC laden. Dat wil zeggen dat je in 20 minuten 100 km kunt bijladen.

Zodra er meer informatie beschikbaar is over de Opel Ampera-E kun je alle informatie terugvinden op onze website. Wil je meer weten over elektrische auto’s en/of hoe je deze het beste kunt opladen? Neem dan contact op met het team van Laadpunt Nederland.

 

By Jobert Cornelis|februari 2, 2017|Elektrische Auto|0 Comments

About the Author: Jobert Cornelis

"Sinds enkele jaren ben ik gefascineerd door de wereld van elektrische voertuigen, elektrisch laden en alternatieven voor het gebruik van fossiele brandstoffen. Ik merk dat de markt nog ondoorzichtig is en men veelal vervalt in allerlei technische termen. Als we willen dat de markt door een breed publiek omarmd wordt dan vereist dat een uitleg in duidelijke taal. Dat is ook de missie in onze blog en nieuwsbrieven, interessant, uitleg vanuit de praktijk en in begrijpelijke taal."

Leave A Comment