Loading...

Elektrische Mini met Nederlands tintje

Ook Mini komt binnenkort met een elektrische auto. Weliswaar start het Britse Premium merk met plug-in hybride uitvoering van de Countryman maar als dochter van BMW is een verdere elektrificatie van de modellen zeker niet ondenkbaar. De plug-in versie komt begin volgend jaar op de markt.

Nieuw Model

Volgend jaar zal er een nieuwe uitvoering komen van de Countryman. Het model is 20 cm groter dan zijn voorganger en zal ook qua uiterlijk zich veel meer profileren als SUV.  Volgens Mini is de plug-in hybride technologie niet zozeer gericht op efficiency of zuinig rijden maar meer op compromisloos rijplezier. In de Countryman werken een benzinemotor én elektromotor samen. Feitelijk gaat het om dezelfde aandrijflijn als BMW gebruikt in de 225xe Plug-in Hybrid.

Nederlands tintje

De productie van de bestaande Mini Countryman is inmiddels gestopt. Deze auto werd geproduceerd in het Oostenrijkse Graz. De nieuwe generatie zal vanaf volgend jaar geproduceerd worden in de VDL NedCar fabriek in Born. De volledige productie, dus zowel de reguliere als plug-in hybride versie, zal dan in het Limburgse Born plaats vinden. Ook de Mini cabrio wordt sinds eind vorig jaar in Born geproduceerd. Door de opdrachten van BMW Mini werken er inmiddels zo’n 4000 medewerkers bij VDL NedCar. BMW geeft aan dat het veel vertrouwen heeft in de Nederlandse productiefaciliteit waardoor arbeidsplaatsen ook voor volgend jaar weer kunnen worden gegarandeerd. De opdracht voor de nieuwe Mini Countryman levert 1200 extra nieuwe arbeidsplaatsen op.

Introductie

De nieuwe Plug-in hybrid zal eind november op de Los Angeles Autoshow worden geïntroduceerd. Mini geeft nog niets prijs over de accucapaciteit en actieradius van de elektrische aandrijflijn. Naar verwachting zal de capaciteit zo rond de 8 kWh liggen met een actieradius van 40 tot 50 km. Een opvallend en leuk detail is de startknop in de plug-in versie. Deze kleurt bij het opstarten oranje in plaats van rood. De auto zal altijd in elektrische modus beginnen waarna de motor pas later zal bijspringen. In de plug-in versie zal de toerenteller worden vervangen door een “powerdisplay” waarmee de bestuurder wordt geïnformeerd over de status van bijvoorbeeld de accucapaciteit.

Prijzen van de plug-in uitvoering zijn nog niet bekend. Wilt je meer weten over de Mini Countryman of de beste manier om deze op te laden neem dan contact op met de specialisten van Laadpunt Nederland.

Door Jobert Cornelis|oktober 18, 2016|Elektrische Auto|1 Reactie

About the Author: Jobert Cornelis

"Sinds enkele jaren ben ik gefascineerd door de wereld van elektrische voertuigen, elektrisch laden en alternatieven voor het gebruik van fossiele brandstoffen. Ik merk dat de markt nog ondoorzichtig is en men veelal vervalt in allerlei technische termen. Als we willen dat de markt door een breed publiek omarmd wordt dan vereist dat een uitleg in duidelijke taal. Dat is ook de missie in onze blog en nieuwsbrieven, interessant, uitleg vanuit de praktijk en in begrijpelijke taal."

Eén reactie

  1. Danny 19 oktober 2016 om 19:07- Antwoorden

    Met een steeds groter aanbod van oplaadpunten en de steeds beter en goedkopere accu’s , nu voor volledig elektrische auto’s gaan.
    Bovendien zijn er flinke extra kosten voor de verbrandingsmotor en al wat daar bij komt kijken.

Geef een reactie