Loading...

EV sneller laden buiten piekuren

Tientallen berijders van een elektrische auto doen een jaar lang mee aan het onderzoeksproject Flexpower. Hun elektrische auto’s worden na het inpluggen niet meteen op vol vermogen geladen totdat de accu vol is maar laden in plaats daarvan flexibel op. Dat betekent sneller opladen buiten de piekuren op het elektriciteitsnet en langzamer binnen de piekuren. Zo worden de mogelijkheden onderzocht om elektrische auto’s vooral te laden op de momenten dat er weinig vraag naar stroom is en veel aanbod van duurzame stroom uit zon en wind.

Om ervaring op te doen met flexibel laden en Smart Charging, is een proef gestart waarbij deelnemers met daarvoor geschikte volledig elektrische auto’s op hoger vermogen kunnen laden buiten de piekuren (buiten 17.00-19.00 uur). Door een technische aanpassing van de laadpaal wordt de auto zo’n 25 procent sneller geladen dan normaal.

Ook berijders van een plug-in-hybride auto, die niet kunnen profiteren van sneller laden, doen mee met het onderzoek. Zij kunnen, in ruil voor het laden buiten de piekuren, kiezen uit 70 euro cash back, een deelname in zonnedelen (zonnepanelen) of lokaal opgewekte duurzame stroom.

Het onderzoeksproject FlexPower is een initiatief van ElaadNL, Liander, TU Eindhoven, The New Motion, GreenFlux en EVnetNL

Bron: Duurzaamnieuws

By Jobert Cornelis|december 30, 2015|Overheid en fiscaliteit|0 Comments

About the Author: Jobert Cornelis

“Sinds enkele jaren ben ik gefascineerd door de wereld van elektrische voertuigen, elektrisch laden en alternatieven voor het gebruik van fossiele brandstoffen. Ik merk dat de markt nog ondoorzichtig is en men veelal vervalt in allerlei technische termen. Als we willen dat de markt door een breed publiek omarmd wordt dan vereist dat een uitleg in duidelijke taal.

Dat is ook de missie in onze blog en nieuwsbrieven, interessant, uitleg vanuit de praktijk en in begrijpelijke taal.”

Leave A Comment