Loading...

Hieronder vindt u de antwoorden op de meest gestelde vragen. De FAQ’s zijn ingedeeld in de volgende categorieën:

Als u een zakelijke laadpaal aanschaft, krijgt u 36% terug van het bedrag op de factuur boven de € 2500,-. Daarnaast kunt u de laadpaal willekeurig afschrijven.

Een laadtarief is te koppelen aan een pas. Zolang u het pasnummer heeft, kunt u bij elke pas een ander tarief hanteren. Daarnaast kunt u één tarief instellen voor alle onbekende passen.

Dit kan automatisch met een slimme laadpaal en een backoffice, maar dit kan ook met een kWh-meter.

Met goed onderhoud kunt u kosten besparen. Dit geldt ook voor een laadpaal. Ook kan het bij uw verzekering een eis zijn dat de elektrische installatie elk jaar gekeurd wordt. De hoge vermogens en bijbehorende temperaturen zorgen ervoor dat het verstandig is dit elk jaar te laten keuren.

Een stopcontact kan maximaal 1-fase 10A leveren, maar is er niet voor gemaakt om deze piekbelasting continu op een veilige manier te leveren. Dit resulteert in gesmolten wandcontactdozen en andere vervelende scenario’s.

Hoe snel uw auto is volgeladen, hangt af van de capaciteit van de batterij en de lader in de auto. Grofweg kun je de capaciteit van de batterij delen door het afgegeven vermogen van de laadpaal. Elke auto kan in ieder geval met 3,7 kW laden, maar er komen ook steeds meer modellen die bijvoorbeeld met 11 of 22 kW kunnen laden.

Ja. Alle laadpalen zijn via een speciaal netwerk met elkaar verbonden. Hierdoor kan er een verrekening plaatsvinden tussen de verschillende laaddienstverleners, net zoals bijvoorbeeld telecom-providers dat doen.

  • Locatie. Waar moet de laadpaal geïnstalleerd worden? In de meeste gevallen geldt: hoe dichterbij de meterkast hoe goedkoper.
  • Voedingskabel. Hoe moet de voedingskabel vanaf de meterkast naar het punt lopen? Is er een kruipruimte waar we gebruik van kunnen maken en moet er gegraven worden?
  • Meterkast. Is er genoeg fysieke ruimte en is er genoeg ruimte om het vermogen te leveren?
  • Verrekenen. Wilt u graag een vergoeding van de gebruikers voor de geladen kWh?
  • Locatie. Waar moet de laadpaal geïnstalleerd worden? In de meeste gevallen geldt: hoe dichterbij de meterkast, hoe goedkoper.
  • Voedingskabel. Hoe moet de voedingskabel vanaf de meterkast naar het punt lopen? Is er een kruipruimte waar we gebruik van kunnen maken en moet er gegraven worden?
  • Meterkast. Is er genoeg fysieke ruimte en is er genoeg ruimte om het vermogen te leveren?
  • Verrekenen. Wilt u graag een vergoeding van de gebruikers voor de geladen kWh?
  • Toegang. Wilt u een toegangsrestrictie instellen?

Wij denken graag met u mee over bovenstaande punten.

Voor een VvE is een slimme laadpaal de beste keuze. Hierbij is er inzicht in de laadsessies en kan de facturering automatisch verlopen.

We spreken van een snellader als er geladen kan worden met een vermogen van 40-50 kW. Hiermee kan de auto in 20 tot 60 minuten 80% worden volgeladen. De laadsnelheid neemt af naarmate de batterij voller is. Hiermee voorkom je beschadiging aan de batterij.

Ja, elk laadpaal is uitgerust met een Mennekes-type 2-aansluiting. Elke auto is standaard uitgerust
met een stekker die hierop past met aan het andere uiteinde een aansluiting voor de desbetreffende
auto.

Elk merk en model heeft eigenschappen die afgestemd zijn op een specifieke situatie. Over het algemeen kun je een onderscheid maken in:

  • de kwaliteit van de behuizing en de onderdelen;
  • slimme en domme laadpunten;
  • het laadvermogen.

Een ‘domme’ laadpaal verschaft de eigenaar geen uitgebreide informatie. U kunt dit type laadpunt zien als een veilige verlenging van het stopcontact. Er zijn ook ‘domme’ laadpalen waarbij een toegangsrestrictie is in te stellen. Het is hierbij echter niet mogelijk om een tarief in te stellen of de stroomkosten te verrekenen.

Een ‘slimme’ laadpaal is een laadpaal met een stukje software daarachter. Deze software verschaft de eigenaar toegang tot de laadpaal en krijgt zo inzicht in eerdere laadsessies. Daarnaast is het mogelijk om toegangsrestricties in te stellen op pasniveau. Het belangrijkste voordeel van een slimme laadpaal is dat je de stroomkosten kunt verrekenen en een laadtarief kunt instellen.