Loading...

Het gevaar van een Mode2 laadkabel

Onlangs is er in Boxtel kortsluiting ontstaan in een Mode 2 laadkabel tijdens het opladen van een elektrische auto.  Om 00:30 uur werd de brandweer gealarmeerd dat er in een garage een brandje had gewoed. Gelukkig waren de bewoners er op tijd bij en hebben ze de auto en zichzelf op tijd in veiligheid weten te brengen. Het voorval laat wel zien dat een Mode 2 kabel echt bedoeld is om bij te laden als er geen laadpunt aanwezig is maar zeker niet gebruikt kan worden als permanente oplossing. Het verschil tussen een Mode 2 en Mode 3 leggen we in deze blog graag nog even uit.

Mode 2 noodkabel

Een Mode 2 noodkabel is bedoeld om te kunnen laden op een regulier geaard stopcontact. In de laadkabel is een stroombegrenzer geïntegreerd. Het laadvermogen kan vaak worden ingesteld tot maximaal 10 a 13 ampère afhankelijk van het merk auto. Een veilige maximale belasting op een reguliere huis-/bedrijfsinstallatie is 10 ampère / 2,3 kW. Het is bedoeld om dit vermogen kortstondig uit een wandcontactdoos ( wcd ) te halen. Veel huishoudelijke apparaten belasten een wcd ook maximaal enkele uren. (bijvoorbeeld een wasmachine, vaatwasser, droger, waterkoker, stofzuiger, e.d.) Boven het vermogen van 2,3 kW is het bovendien verplicht om altijd een directe aansluiting in de meterkast aan te leggen ( kookgroep ). Afhankelijk van het vermogen van de batterij van de auto is er minimaal 6 uur nodig om deze volledig op te laden. Zoals gezegd kan een wcd slechts kortstondig belast worden. Een belasting van 6 uur om een auto op te laden is te lang en een te groot risico op het ontstaan van kortsluiting, zoals in het nieuwsbericht. Daarom is een Mode 2 kabel een noodkabel en alleen bedoeld om te kunnen bijladen wanneer er geen oplaadpunt beschikbaar is.

Mode 3 oplaadpunt

Bij een Mode 3 laadpunt is er communicatie tussen de auto en het laadpunt en wordt het laadproces continu gecontroleerd. Voorafgaand aan het laden communiceert de auto met het oplaadpunt en worden een aantal belangrijke voorwaarden gecontroleerd. Denk hierbij aan controle op aarding ( een auto heeft zelf geen aarding ), controle op de wegrijdbeveiliging en of de kabel correct is aangesloten en vergrendeld in het oplaadpunt. Vervolgens wordt de geschikte laadstroom afgestemd en pas dan wordt er spanning op de kabel gezet.

Er kan tot 32 ampère geladen worden. De speciale type 2 stekker en socket zijn ontwikkeld om voor langere tijd met veel vermogen belast te worden. Mocht er een lekstroom of zelfs kortsluiting ontstaan dan wordt dat direct gedetecteerd en gecommuniceerd via het mode 3 protocol zodat het laadproces gestopt kan worden. Daarnaast is het laadpunt altijd direct aangesloten op de meterkast achter een aardlek en automaat. Een extra zekerheid voor als er tussen de meterkast en het laadpunt kortsluiting ontstaat.

In de situatie zoals in het krantenartikel beschreven, werd er gebruik gemaakt van een dergelijke noodkabel en is er kortsluiting ontstaan in de begrenzer ( het zwarte kastje met handvat ). Omdat het ’s nachts gebeurde is het aannemelijk dat de auto al enkele uren stond te laden op 10 of misschien wel 16 ampère. Toen er kortsluiting ontstond kon het laadproces niet worden gestopt waardoor er uiteindelijk brand is ontstaan. Gelukkig is het goed afgelopen; de gevolgen hadden vele malen erger kunnen zijn. Toch valt de eigenaar van de auto meestal niets te verwijten; het is vaak onwetendheid en slechte communicatie vanuit de fabrikant / autodealer.

Laadt u zelf ook op via een Mode 2 noodkabel en bent u op zoek naar een snelle, veilige en betrouwbare laadoplossing, neem dan contact op met de specialisten van Laadpunt Nederland.

By Jobert Cornelis|oktober 25, 2016|Techniek|0 Comments

About the Author: Jobert Cornelis

"Sinds enkele jaren ben ik gefascineerd door de wereld van elektrische voertuigen, elektrisch laden en alternatieven voor het gebruik van fossiele brandstoffen. Ik merk dat de markt nog ondoorzichtig is en men veelal vervalt in allerlei technische termen. Als we willen dat de markt door een breed publiek omarmd wordt dan vereist dat een uitleg in duidelijke taal. Dat is ook de missie in onze blog en nieuwsbrieven, interessant, uitleg vanuit de praktijk en in begrijpelijke taal."

Leave A Comment