Loading...

Het opladen van de Renault ZOE 4.0 2017

Naast de populaire Hyundai IONIQ, realiseren wij de laatste tijd ook regelmatig laadpunten voor de vernieuwde Renault ZOE 4.0 De accucapaciteit van deze auto is aanzienlijk vergroot waarmee ook het rijbereik bijna is verdubbeld. Op basis van actuele rijtests met dit model, zetten wij in deze blog de belangrijkste feiten over het rijden en opladen van de Renault ZOE op een rijtje.

Opladen met de Renault ZOE

Naast de bestaande accucapaciteit van 22 kWh is de ZOE nu ook leverbaar in een 41 kWh uitvoering als Renault ZOE 4.0. Nu de capaciteit van de batterij bijna is verdubbeld, is ook het rijbereik van de auto aanzienlijk groter. Renault geeft aan dat een rijbereik van 400 km mogelijk is. Dit bereik is op basis van de NEDC-cyclus meting. Deze meting maakt het mogelijk om het bereik te vergelijken met andere auto’s. Echter zijn dit geen afstanden die in de praktijk gehaald kunnen worden. Voor de 41 kWh ZOE zal het gemiddelde bereik op zo’n 300 km liggen. Ruim voldoende voor de gemiddelde automobilist. Bovendien zijn er verschillende mogelijkheden om de auto snel weer op te laden.

De Renault ZOE 4.0 wordt aangeboden met 2 verschillende motoren. De R90 en de Q90. Belangrijkste verschil tussen beide motoren is de mogelijkheid om te kunnen laden bij snelladers zoals Fastned. De Q90 heeft deze optie, waardoor je tot 43 kW DC kunt laden. In 30 minuten kun je dan zo’n 120 km bijladen. Ideaal voor mensen die ondanks de vele laadmogelijkheden in Nederland nog steeds kampen met range anxietyNadeel van de snellaadfunctie is dat dit type motor minder vermogen heeft dan de R90. De R90 heeft met 68 kW en 225 NM het meeste vermogen en is bovendien zuiniger dan de Q90 met 65 kW.  Zonder quick charger kan er overigens nog steeds met 22 kW AC geladen worden. Dit resulteert in ongeveer 60 km per half uur.

Thuisladen kan op de meeste 3 fase installaties tot 16,5 kW. Hiervoor is wel een slimme oplossing nodig met de Maxem Home Manager. Wilt u meer weten over thuisladen met de Renault Zoe, neem dan contact op met het team van Laadpunt Nederland.

Rijden met de Renault ZOE

De uitvoering rijdt niet veel anders dan zijn voorganger met 22 kWh batterij. Het vermogen is vergelijkbaar met een brandstofauto behalve dat het optrekken natuurlijk veel geleidelijker gaat. Ook de 0-100 wordt in vergelijkbare tijd van zo’n 13 seconden gehaald. Net als bij de Nissan Leaf heeft Renault bewust niet gekozen voor Tesla-achtige taferelen om “brandstof” te besparen. Wat vervolgens wel meteen opvalt is dat de motor niet regeneratief kan remmen. Je kunt de accu’s dus niet bijladen door slim te remmen. Ook het zogenaamde “one pedal driving” is hierdoor niet mogelijk. Verder is de auto een typische B-segment auto. Comfortabele stoelen zonder al te veel steun en op de snelweg gevoelig voor rijwind en voorbijrazende SUV-‘s.

Binnen dit segment is de Renault ZOE 4.0 een prima auto voor particulieren en zakelijke rijders die niet al te veel eisen stellen aan comfort en luxe. Concurrenten in dit prijssegment zijn de eerder genoemde Hyundai IONIQ en dat zal in de loop van dit jaar worden aangevuld met de Opel Ampera-E en de nieuwe E-Golf.  Auto’s die qua luxe en comfort meer in het C-segment vallen. Inmiddels zijn er in Europa zo’n 50.000 exemplaren van de Renault ZOE verkocht. Met de nieuwe uitvoering verwacht Renault een grotere populariteit en verdubbeling van de aantallen.

By Jobert Cornelis|januari 19, 2017|Elektrische Auto|0 Comments

About the Author: Jobert Cornelis

“Sinds enkele jaren ben ik gefascineerd door de wereld van elektrische voertuigen, elektrisch laden en alternatieven voor het gebruik van fossiele brandstoffen. Ik merk dat de markt nog ondoorzichtig is en men veelal vervalt in allerlei technische termen. Als we willen dat de markt door een breed publiek omarmd wordt dan vereist dat een uitleg in duidelijke taal.

Dat is ook de missie in onze blog en nieuwsbrieven, interessant, uitleg vanuit de praktijk en in begrijpelijke taal.”

Leave A Comment