Loading...

Het opladen van een Tesla Model S / X

Doordat de bijtellingsregeling in 2016 voor volledig elektrische auto’s niet is gewijzigd, blijft de Tesla een populaire auto. In februari 2016 zijn er 75 nieuwe modellen verkocht. Hierdoor staat het totale aantal Tesla’s dat nu in Nederland rijdt op 4550. ( update: 5805 per 1/12/2016 )

Toch krijgen we regelmatig nog vragen over welke mogelijkheden er zijn om een Tesla snel en veilig te kunnen opladen. Graag zetten we daarom alle mogelijkheden nog even op een rijtje.

Inventarisatie rijgedrag

De Tesla model S en X  zijn verkrijgbaar met verschillende type accupakketten van 60 tot 100 kWh. Afhankelijk van het type lader, een zogenaamde mono of dual charger, kan de auto met 11- of maximaal 16,5 kW/h geladen worden. Toch is het is niet altijd nodig om meteen te kiezen voor de snelste manier van opladen; ook het rijgedrag is bepalend voor de juiste keuze van het laadpunt. Over het algemeen kun je stellen dat je met 11 kW zo’n 55 km per uur kunt bijladen. Is dat voldoende of kom je regelmatig met een lege accu thuis waardoor je de laadsnelheid wil verhogen naar 85 km per uur?

De huisaansluiting

Ook de waarde van de huisaansluiting is van belang bij het opladen van uw Tesla. Een moderne woning is meestal voorzien van een 3 fase netaansluiting van 25 ampère, al komen wij ook nog regelmatig 1 fase huisaansluitingen met 25 of 35 ampère tegen. Voor het opladen van een Tesla raden wij vaak een 3-fase aansluiting aan.

Heeft u 1 fase 25 of 35 ampère? Zonder verzwaring duurt het opladen zo’n 25 uur. Een verzwaring van de huisaansluiting is daarom niet te voorkomen. De kosten voor een verzwaring van de huisaansluiting via de netbeheerder zijn in de meeste gevallen zo’n € 165,00.

3 fase 25 ampère? Afhankelijk van de verschillende huishoudelijke apparaten in huis is het mogelijk om te laden tot 11 kW/h. Met 55 km per uur duurt het opladen van een Tesla zo’n 8 uur.

Sneller laden dan 11 kW

Het is mogelijk om een 3 fase aansluiting te verzwaren naar 3 fase 35 ampère om sneller te kunnen laden. Echter betekent dat ook dat de maandelijkse kosten van de energieleverancier stijgen met ongeveer € 70,00. Een betere oplossing is het laadpunt aan te sluiten op een slimme meter. Laadpunt Nederland heeft hiervoor verschillende oplossingen. De slimme meter kan via een speciale module communiceren met het laadpunt. De hoeveelheid stroom die er in huis ‘over’ is kan dan volledig worden toegekend aan het laadpunt. Wanneer er, bijvoorbeeld ’s nachts, nauwelijks stroom verbruikt wordt in huis dan kan het laadvermogen worden opgevoerd tot 16,5 kW. Hierdoor wordt de maximale laadtijd zo’n 6 uur.

Wilt u weten wat de mogelijkheden zijn in uw situatie, neem dan contact op met onze afdeling verkoop via 035-203 1245

By Jobert Cornelis|maart 23, 2016|Elektrische Auto, Project in de Schijnwerpers|0 Comments

About the Author: Jobert Cornelis

"Sinds enkele jaren ben ik gefascineerd door de wereld van elektrische voertuigen, elektrisch laden en alternatieven voor het gebruik van fossiele brandstoffen. Ik merk dat de markt nog ondoorzichtig is en men veelal vervalt in allerlei technische termen. Als we willen dat de markt door een breed publiek omarmd wordt dan vereist dat een uitleg in duidelijke taal. Dat is ook de missie in onze blog en nieuwsbrieven, interessant, uitleg vanuit de praktijk en in begrijpelijke taal."

Leave A Comment