Loading...

De hybride is dood, lang leve de hybride

Nu de bijtellingsregeling voor de plug-in hybride auto gelijkgetrokken is met zuinige brandstofauto’s, is er voor leaserijders geen stimulans meer om een, veelal duurdere, plug-in hybride te gaan rijden. Betekent dit het einde van de plug-in hybride? Ik denk het niet, alleen moet bij automobilisten “het kwartje nog even vallen” als het gaat om andere voordelen van het rijden met een plug-in hybride.

Rijcomfort

De enorme voordelen van elektrisch rijden, ook bij een plug-in hybride, worden nog te vaak vergeten. Denk bijvoorbeeld aan de elektrische ondersteuning van de motor voor extra vermogen. De Volkswagen Golf GTE en de Porsche Panamera 4 E-Hybrid krijgen hierdoor prestaties die dicht bij hun snellere brandstofbroertjes de GTI en 4S liggen. Daarnaast is volledig elektrisch rijden, in bijvoorbeeld files, bijzonder comfortabel. Zeker wanneer de auto is voorzien van extra’s zoals “Adaptive Cruise Controle” of een “Traffic Jam Assistant”. En natuurlijk de mogelijkheid om volledig uitstootvrij te rijden in de stad. De bestuurder kan soepel optrekken en afremmen zonder zich schuldig te voelen over de giftige uitlaatgassen voor andere weggebruikers en omwonenden.

Lagere verbruikskosten

Door regelmatig op te laden kun je ook écht zuinig rijden. Gemiddeld 1 op 20 is bij een Plug-in Hybride zoals de nieuwe Toyota Prius of de Hyundai IONIQ gemakkelijk te bereiken. Bovendien kunnen beide auto’s tot 50 km volledig elektrisch rijden. Zeker particulieren kunnen hierdoor veel afstanden elektrisch afleggen waardoor het gemiddelde verbruik van de benzinemotor, en daarmee dus ook de uitstoot, nog lager zal liggen. Doordat de elektromotor veel minder bewegende delen heeft, vraagt de auto ook minder onderhoud. Daarnaast zijn steeds meer modellen voorzien van regeneratieve remtechnieken die de accu kunnen bijladen tijdens het remmen.

Bewuster rijden.

Ondanks het wegvallen van de stimulans voor leaserijders en een te verwachten krimp van de verkopen van plug-in hybride auto’s zie je dat steeds meer gemeenten doorgaan met investeren in laadpunten. Dit maakt het ook voor plug-in hybrides mogelijk gemakkelijker om op meer plaatsen openbaar te kunnen laden. Bovendien blijkt uit onderzoek van NewMotion dat 60 procent van de elektrisch rijders zegt zich bewuster te zijn van het rijgedrag om energie te besparen, sinds zij in een elektrische auto rijden. Het onderzoek onder 5000 Europese gebruikers van elektrische auto’s ging over houding en gedrag ten opzichte van elektrische auto’s. Uit het onderzoek blijkt ook dat elektrische rijders hun besparingen veel lager inschatten dan dat ze daadwerkelijk zijn.

Ruim een derde van de Nederlandse elektrisch rijders zegt door een elektrische auto 20 tot 40 procent te besparen op de maandelijkse kosten vergeleken met een benzineauto. De onderzoekers hierover: “Uit berekeningen blijkt dat het laden van een elektrische auto tot wel bijna 65 procent goedkoper is per kilometer dan het tanken van een benzineauto. Wanneer je tot 20.000 kilometer per jaar rijdt, kun je met het opladen van een elektrische auto meer dan 1000 euro besparen voor hetzelfde aantal kilometers.”

By Jobert Cornelis|februari 9, 2017|Elektrische Auto, Techniek|1 Comment

About the Author: Jobert Cornelis

“Sinds enkele jaren ben ik gefascineerd door de wereld van elektrische voertuigen, elektrisch laden en alternatieven voor het gebruik van fossiele brandstoffen. Ik merk dat de markt nog ondoorzichtig is en men veelal vervalt in allerlei technische termen. Als we willen dat de markt door een breed publiek omarmd wordt dan vereist dat een uitleg in duidelijke taal.

Dat is ook de missie in onze blog en nieuwsbrieven, interessant, uitleg vanuit de praktijk en in begrijpelijke taal.”

One Comment

  1. A van Lieshout 5 maart 2017 at 16:55 - Reply

    Ik wel even reageren.
    Ik onderschrijf het hogere comfort van elektrisch rijden en het extra vermogen dat geleverd wordt.de lagere kosten betwijfel ik.
    Lagere verbruikskosten. In mijn auto, Mercedes c350 hybride, wordt ook het (lage) verbruik aangegeven. In dat verbruik wordt niet meegenomen dat elektrisch rijden ook verbruik is, als ik alleen elektrisch rijd is mijn verbruik 0, volgens mij is deze verbruiksweergave niet correct. Daarnaast als je op een commercieel punt je auto oplaad komen de kosten per kilometer nagenoeg overeen met de kosten van een brandstof kilometer.
    Lager onderhoud aan de elektro motor, bij hybride auto’s heb je naast de elektro motor ook nog een traditionele verbrandingsmotor dus volgens mij zijn daardoor de onderhoudskosten niet lagen, maar eerder hoger

Leave A Comment