Loading...

Hyundai IONIQ

Je kunt stellen dat alle automerken inmiddels wel hebben geroepen dat ze gaan elektrificeren en als alles loopt zoals gepland verschijnen in 2017 de eerste nieuwe modellen van Opel en Tesla op de Nederlandse wegen. Het ontbrekende merk in al dit goede nieuws is het Zuid-Koreaanse Hyundai. Het merk had tot voor kort alleen de iX35 in hun groene programma, een waterstof aangedreven auto, maar na de zomer is ook de Ioniq verkrijgbaar.  De Hyundai IONIQ is de eerste auto ter wereld die keuze biedt uit drie verschillende elektrische aandrijflijnen: Hybride, plug-in hybride en volledig elektrisch.

IONIQ Electric
De volledig elektrische versie Hyundai IONIQ Electric beschikt over een 28 kWh lithium-ion-polymeer batterij waarmee het model ruim 250 km kan rijden. De 88 kW (120 pk) sterke elektromotor levert vanaf stilstand direct de maximale trekkracht van 295 Nm. Dankzij een eentraps transmissie accelereert de Hyundai IONIQ Electric naar een topsnelheid van 165 km/u.

IONIQ Plug-in
De Hyundai IONIQ Plug-in kan dankzij een 8,9 kWh lithium-ion-polymeer batterij ongeveer 50 km elektrisch rijden. De elektromotor levert 45 kW (61 pk). De output van de elektromotor en 1,6-liter Kappa GDi-benzinemotor bedraagt 103,6 kW (141 pk). Hyundai doelt op een CO2-emissie van slechts 32 g/km.

IONIQ Hybrid
In de Hyundai IONIQ Hybrid bedraagt het systeemvermogen van de benzine- en elektromotor 103.6 kW (141 pk) en 265 Nm trekkracht. De elektromotor is goed voor 31,9 kW (43,5 pk), waarbij het maximale koppel van 170 Nm direct vanuit stilstand beschikbaar is. De topsnelheid bedraagt 185 km/u en de gecombineerde CO2-emissie komt uit op slechts ± 79 g/km.

Benchmark
De gloednieuwe Hyundai IONIQ vormt een belangrijke mijlpaal in de duurzaamheidsstrategie van Hyundai, waarbij de focus ligt op het bedenken én produceren van nieuwe innovatieve technieken waarvan iedereen kan profiteren. De Hyundai IONIQ is er voor klanten die zoeken naar auto’s met een lage of zelfs géén uitstoot. Met andere woorden: met de Hyundai IONIQ doe je het altijd goed. Met de IONIQ levert Hyundai niet alleen een technisch hoogstandje; doordat bij de productie ook diverse recyclebare materialen zijn gebruikt – het dak is gemaakt van bestanddelen uit suikerriet en diverse andere componenten in het interieur zijn vervaardigd van recyclebaar plastic – zet Hyundai een nieuwe benchmark.

Opladen
Zowel de Electric als de plug-in hybride versie kunnen op 1 fase met maximaal 6,6 kW opladen. Het opladen van de accu duurt daarmee ongeveer 4,5 uur. Ook snelladen via een CHAdeMo connector behoort tot de ( optionele ) mogelijkheden. Via een DC snellaadstation zal het opladen van de volledig elektrisch uitgevoerde auto maximaal 30 minuten in beslag nemen. Zodra er meer informatie bekend is over het opladen van de IONIQ zullen we de auto toevoegen aan ons voertuigen overzicht.

De auto zal gaan concurreren met de Toyota Prius en als elektrische auto met de Opel Ampera-e. De auto heeft een minder expliciet uiterlijk dan de nieuwe Prius en de coupé-achtige lijnen passen goed in het huidige straatbeeld. De prijs zal inclusief belastingen tussen de € 30.000 en € 35.000 liggen. Met veel belangstelling kijken we uit naar dit model. Vanaf oktober 2016 is de auto te zien in de Nederlandse showrooms. De plug-in hybride uitvoering is vanaf 2017 verkrijgbaar.

Door Jobert Cornelis|juli 19, 2016|Elektrische Auto|0 Reacties

About the Author: Jobert Cornelis

"Sinds enkele jaren ben ik gefascineerd door de wereld van elektrische voertuigen, elektrisch laden en alternatieven voor het gebruik van fossiele brandstoffen. Ik merk dat de markt nog ondoorzichtig is en men veelal vervalt in allerlei technische termen. Als we willen dat de markt door een breed publiek omarmd wordt dan vereist dat een uitleg in duidelijke taal. Dat is ook de missie in onze blog en nieuwsbrieven, interessant, uitleg vanuit de praktijk en in begrijpelijke taal."

Geef een reactie