Loading...

In 20 jaar van EV1 naar Ampera-E

Het is dit jaar 20 jaar geleden dat General Motors de eerste massa-geproduceerde elektrische auto uitbracht. De GM EV1. Nou ja, massa-geproduceerd… in totaal zijn er vanaf 1996 zo’n 1160 exemplaren van gebouwd.

De EV1 was een sterke gestroomlijnde coupé met half gesloten wielkappen die je in die tijd eigenlijk alleen bij Citroën zag. De CW-waarde was bijzonder laag en de 138 pk sterke elektromotor zorgde ervoor dat de auto in minder dan 8 seconden van 0 tot 100 sprintte. De topsnelheid lag op zo’n 130 km/u.

Met de 2e generatie batterijen, die niet meer uit lood maar uit nikkel bestonden, had de auto een bereik van meer dan 200 km. Zeker voor die tijd een enorme afstand. De auto was niet te koop, maar kon alleen via een speciaal plan geleased worden.

General Motors kwam echter al snel tot de conclusie dat de markt voor elektrische auto’s niet rendabel was. Opvallend was dat het vooral ging om de gemiste inkomsten van onderhoud en reserveonderdelen. Elektrische auto’s zijn tenslotte veel minder onderhoudsgevoelig.

Maar boze tongen beweren ook dat een aantal oliemaatschappijen invloed hebben uitgeoefend om het project te annuleren. Alle exemplaren moesten worden vernietigd.

Inmiddels heeft GM vorig jaar bekend gemaakt met een nieuwe volledig elektrische auto te komen: de Chevrolet Bolt waarover wij eerder al berichtten. Deze week maakte de autofabrikant bekend dat de Bolt in Europa op de markt zal komen als Opel Ampera-e. De Ampera-e komt op een volgeladen accupakket 320 kilometer ver en beschikt over een 200 pk sterke elektromotor. In iets meer dan 7 seconden wordt 100 km/h behaald en z’n topsnelheid ligt op 146 km/h.

General Motors is ervan overtuigd dat elektrisch aangedreven auto’s een bepalende rol spelen in toekomstige mobiliteit. De baanbrekende technologie van de Ampera-e is een belangrijke stap op weg naar de realisatie van die visie. En daar zijn wij het helemaal mee eens.

By Jobert Cornelis|februari 4, 2016|Elektrische Auto|0 Comments

About the Author: Jobert Cornelis

“Sinds enkele jaren ben ik gefascineerd door de wereld van elektrische voertuigen, elektrisch laden en alternatieven voor het gebruik van fossiele brandstoffen. Ik merk dat de markt nog ondoorzichtig is en men veelal vervalt in allerlei technische termen. Als we willen dat de markt door een breed publiek omarmd wordt dan vereist dat een uitleg in duidelijke taal.

Dat is ook de missie in onze blog en nieuwsbrieven, interessant, uitleg vanuit de praktijk en in begrijpelijke taal.”

Leave A Comment