Loading...

Het kwartje van Kees, tarieven voor laden aan banden.

De tarieven voor openbaar laden verschillen nogal. Van 29 ct bij openbare oplaadpalen in de grote steden tot wel 79 ct per kW/h bij snellaad locaties van bijvoorbeeld Fastned. Bovenop het kW/h tarief rekenen sommige exploitanten bovendien een extra start- of uurtarief. In het Brabants Dagblad bepleit Kees van Bergen, directeur van laadpuntenfabriek Ecotap, dat de tarieven aan banden moeten. Hij waarschuwt dat elektrisch rijden alleen een succes kan worden als automobilisten weten dat zij voor een schappelijke prijs hun auto kunnen opladen als ze onderweg zijn.

Het opladen van een elektrische auto moet onderweg niet duurder zijn dan een kwartje per kilowattuur. “Het kwartje van Kees”, noemt van Bergen zijn pleidooi waarbij hij verwijst naar de term “Het kwartje van Kok”, een accijns verhoging op brandstof om de tekorten op de rijksbegroting van 1991 terug te dringen.

Verder geeft Kees aan dat het opladen het prettigst is bij bedrijven, winkels of restaurants waar de automobilist toch moet zijn. Zie ook ons artikel parkeren is laden. Ecotap plaatste inmiddels 1257 openbare laadpalen en zo’n 5800 laadkastjes bij mensen thuis. Openbaar laden bij laadpalen van Ecotap kost 25 ct per kW/h

By Jobert Cornelis|november 8, 2015|Geen categorie, Overheid en fiscaliteit|0 Comments

About the Author: Jobert Cornelis

“Sinds enkele jaren ben ik gefascineerd door de wereld van elektrische voertuigen, elektrisch laden en alternatieven voor het gebruik van fossiele brandstoffen. Ik merk dat de markt nog ondoorzichtig is en men veelal vervalt in allerlei technische termen. Als we willen dat de markt door een breed publiek omarmd wordt dan vereist dat een uitleg in duidelijke taal.

Dat is ook de missie in onze blog en nieuwsbrieven, interessant, uitleg vanuit de praktijk en in begrijpelijke taal.”

Leave A Comment