De tarieven voor openbaar laden verschillen nogal. Van 29 ct bij openbare oplaadpalen in de grote steden tot wel 79 ct per kW/h bij snellaad locaties van bijvoorbeeld Fastned. Bovenop het kW/h tarief rekenen sommige exploitanten bovendien een extra start- of uurtarief. In het Brabants Dagblad bepleit Kees van Bergen, directeur van laadpuntenfabriek Ecotap, dat de tarieven aan banden moeten. Hij waarschuwt dat elektrisch rijden alleen een succes kan worden als automobilisten weten dat zij voor een schappelijke prijs hun auto kunnen opladen als ze onderweg zijn.

Het opladen van een elektrische auto moet onderweg niet duurder zijn dan een kwartje per kilowattuur. “Het kwartje van Kees”, noemt van Bergen zijn pleidooi waarbij hij verwijst naar de term “Het kwartje van Kok”, een accijns verhoging op brandstof om de tekorten op de rijksbegroting van 1991 terug te dringen.

Verder geeft Kees aan dat het opladen het prettigst is bij bedrijven, winkels of restaurants waar de automobilist toch moet zijn. Zie ook ons artikel parkeren is laden. Ecotap plaatste inmiddels 1257 openbare laadpalen en zo’n 5800 laadkastjes bij mensen thuis. Openbaar laden bij laadpalen van Ecotap kost 25 ct per kW/h