Loading...

Laden via laadstation of stopcontact

Regelmatig krijgen wij de vraag waarom iemand een laadpunt nodig moet hebben. Een elektrische auto kan toch ook gewoon laden aan een stopcontact? Goeie vraag want een elektrische auto kan ook laden aan een “gewoon” stopcontact. Maar dat heeft wel zo zijn gevolgen en risico’s. De belangrijkste zetten wij graag even op een rijtje.

Gevaarlijk:
Ondanks dat je denkt een veilig, geaard en misschien wel spatwaterdicht stopcontact te hebben is deze alleen bedoeld voor korte belasting op hoog vermogen door een elektrisch apparaat met maximaal 10 ampère. Een elektrische auto kun je ook op 10 ampère laden maar dan is er geen sprake meer van een korte belasting op hoog vermogen, want alleen al een plug-in hybride auto heeft zo’n 5 tot 7 uur nodig om volledig te kunnen worden opgeladen.

Door de constante belasting van het stopcontact ontstaat er zoveel warmte dat dit kan leiden tot doorbranden zonder dat de zekeringen daarop ingrijpen. Dit kan niet alleen leiden tot doorbranden maar ook tot erger, en omdat de meeste mensen hun auto thuis en ’s nachts opladen wil je er toch niet aan denken wat er nog meer kan gebeuren. Steeds meer verzekeringen stellen overigens al voorwaarden bij een woonhuisverzekering zoals het gebruik van een oplaadstation bij het laden van een elektrische auto. Bovendien staat er, in tegenstelling tot een stopcontact, geen spanning op een laadstation. De spanning wordt pas ingeschakeld zodra stekker goed in de lader is gestoken en de auto daar vervolgens om vraagt. Ook hiermee een extra veiligheidsrisico weggenomen.

Langzaam laden:
Laden met een gewoon stopcontact gaat bovendien langzaam, wel 60%. Om zoveel mogelijk profijt te halen uit je elektrische auto is het van belang dat deze zo snel mogelijk wordt geladen. Hoe sneller je kunt laden hoe meer je kunt profiteren van een volle accu. En, een volle accu betekend meer elektrische kilometers dus goedkoper en milieuvriendelijker van A naar B. Bovendien zijn er steeds meer auto’s die op meer dan 16 Amp. kunnen laden. Denk bijvoorbeeld aan een Tesla, Renault Zoe, Kia Soul en BMW i3. Als er genoeg vermogen is op een locatie kan het station met meer vermogen dus nog sneller laden.

Twijfelt u aan de maximale belasting van uw elektriciteit netwerk. Onze technici meten het verbruik bij u door en kunnen eventueel de laadstroom knijpen tot het maximale beschikbare vermogen.

Registreren en verrekenen stroom:
Een ander belangrijk verschil ten opzichte van een stopcontact is de mogelijkheid tot het verrekenen van privé-stroom. Omdat het grootste deel van de elektrische rijders dit zakelijk doet is het van belang dat je de verbruikte stroom kunt doorbelasten aan je bedrijf of werkgever. Onlangs heeft de staatssecretaris van financiën nieuwe fiscale afspraken gemaakt ten aanzien van elektrisch rijden.

Een van de afspraken is dat de elektriciteitskosten voor het laden van een auto thuis tegen kostprijs kan worden doorberekend aan de werkgever. Hiervoor moet wel een afzonderlijke meter worden geplaatst. De meeste merken laadstations hebben een slimme meter geïntegreerd in hun laadstation. Deze gecertificeerde meter registreert alle laadtransacties en via een handig BackOffice systeem worden de kosten maandelijks aan de werkgever of het bedrijf gefactureerd en aan de berijder vergoed. De fabrikant van het laadstation rekent wel een kleine vergoeding per maand voor de transacties.

Uitgangspunt is dat de auto op naam van het bedrijf staat. Rijdt u een elektrische auto privé en wilt u de zakelijke gemaakte kilometers vergoedt krijgen dat blijft de maximale onbelaste vergoeding van 0.19ct / km van toepassing.

Voor alle andere vragen over elektrisch laden staan onze specialisten u graag te woord.

 

tag: Laden via laadstation of stopcontact

By Jobert Cornelis|april 24, 2015|Elektrische Auto, Project in de Schijnwerpers|0 Comments

About the Author: Jobert Cornelis

“Sinds enkele jaren ben ik gefascineerd door de wereld van elektrische voertuigen, elektrisch laden en alternatieven voor het gebruik van fossiele brandstoffen. Ik merk dat de markt nog ondoorzichtig is en men veelal vervalt in allerlei technische termen. Als we willen dat de markt door een breed publiek omarmd wordt dan vereist dat een uitleg in duidelijke taal.

Dat is ook de missie in onze blog en nieuwsbrieven, interessant, uitleg vanuit de praktijk en in begrijpelijke taal.”

Leave A Comment