Loading...

Mobiliteitsbudget

Steeds vaker zie je dat werkgevers kiezen voor een mobiliteitsbudget in plaats van enkel een “auto van de zaak”  Een mobiliteitsbudget is een interessant alternatief als het gaat om de lease en reiskosten van de werknemer. Het legt de keuze voor de manier van reizen bij de werknemer. Deze kan – naar eigen inzicht – zo zuinig mogelijk reizen en daarmee besparen op zijn budget. Denk hierbij aan minder reizen, zuiniger te rijden, elektrisch rijden, tanken bij goedkope tankstations, vaker met de fiets of het OV reizen, besparen op parkeerkosten etcetera.

Elektrisch rijden past goed binnen de doelstellingen van een mobiliteitsbudget. Door bij iedere parkeergelegenheid gebruik te maken van een laadpunt, zuinig te rijden en bijvoorbeeld zoveel mogelijk regeneratief te remmen kan de medewerker veel goedkope elektrische kilometers rijden. Door slim om te gaan met het budget kan de medewerker zelfs maandelijks geld overhouden aan zijn budget. Bovendien komt de invoer van een mobiliteitsbudget ten goede aan de algemene bereikbaarheid, duurzaamheid en gezondheid van de werknemer.

Onlangs heeft schoonmaakbedrijf Asito voor ruim 400 van haar medewerkers een contract afgesloten met leasemaatschappij Alphabet voor het invoeren van het mobiliteitsbudget. Feitelijk is het mobiliteitsbudget een reiskostenvergoeding. De medewerkers krijgen een reisbudget waarmee ze hun privé en zakelijke kilometers kunnen bekostigen. Hoe zuiniger en minder privékilometers ze met hun auto rijden, hoe meer geld ze overhouden. Asito wil o.a. met deze maatregel de CO2-uitstoot reduceren om uiteindelijk op nul uit te komen. Totaal werken er zo’n 10.000 schoonmaakkrachten voor het bedrijf, verspreid over 50 vestigingen. Het gaat dus om slechts 4% van de medewerkers.

 

By Jobert Cornelis|november 16, 2015|Overheid en fiscaliteit|0 Comments

About the Author: Jobert Cornelis

"Sinds enkele jaren ben ik gefascineerd door de wereld van elektrische voertuigen, elektrisch laden en alternatieven voor het gebruik van fossiele brandstoffen. Ik merk dat de markt nog ondoorzichtig is en men veelal vervalt in allerlei technische termen. Als we willen dat de markt door een breed publiek omarmd wordt dan vereist dat een uitleg in duidelijke taal. Dat is ook de missie in onze blog en nieuwsbrieven, interessant, uitleg vanuit de praktijk en in begrijpelijke taal."

Leave A Comment