Loading...

De nieuwe Smart Electric Drive

Terwijl sommige automerken net hun eerste elektrische auto uitbrengen of zelfs nog helemaal geen auto’s met elektromotor hebben, komt Smart alweer met de 4e generatie elektrische auto. Smart heeft voor de auto’s eerder technieken gebruikt van Tesla en uit eigen Daimler huis. Voor deze uitvoering van dit kekke stadsautootje is het nu de beurt aan Renault om de techniek te delen.  Niet zo gek want de Smart ForFour is gebouwd op het zelfde platform als de Renault Twingo.

Het rijden met de Smart Electric drive

Smart komt met 3 modellen die elektrisch aangedreven worden. De Smart forTwo, de ForFour en de Cabrio. Bij veel automerken die elektrische auto’s uitbrengen gaat het eigenlijk altijd over actieradius. Kom je met een auto onder de 400 kilometer dan tel je eigenlijk niet mee. Smart doet dat toch heel anders. De auto is echt bedoelt voor in de stad en de batterij van ruim 17 kWh brengt je maximaal 150 km verder. Smart heeft daar een duidelijke filosofie voor, 90% van de ritten wordt namelijk in stedelijk gebied gemaakt en is niet langer dan 75 kilometer.

Net als de brandstofmotor bij neef Twingo ligt de elektromotor bij de Smart Forfour ook achterin de auto. Het accupakket is weggewerkt in de vloer. Hierdoor heeft de auto een hele stabiele wegligging omdat het zwaartepunt hiermee echt naar beneden is gebracht. Eigenlijk rijdt de auto daardoor veel beter dan de gemotoriseerde uitvoering. Wat dat betreft heeft de elektrificatie het model alleen maar goed gedaan.  Wat verder opvalt is dat de auto is uitgevoerd met een actieve radar. De radar meet de afstand op je voorligger. Zodra je het gas los laat zal de auto regeneratief remmen op basis van die afstand. Op deze manier stel je de regeneratierem nooit te zwaar of te licht in. Een andere manier om zo zuinig mogelijk om te gaan met energie is het winterpakket. De auto verwarmen kost veel stroom. Door de auto voor te verwarmen tijdens het laden hoef je maar minimaal bij te verwarmen tijdens het rijden. Dit kan eenvoudig via je smartphone. Bovendien kun je ook de stoelen voorverwarmen en is de winteruitvoering voorzien van extra isolatie in de deuren, dak en vloer.

Opladen van de Smart Elektric drive:

De beperkte actieradius lost Smart ook op doordat de batterij op 22 kW kan opladen. Eigenlijk is Renault met de ZOE de enige die ook met dit vermogen kan laden. Bij Tesla is dit beperkt tot 16,5 kW en bij de Aziatische auto’s zoals de Nissan Leaf en de Hyundai IONIQ zelf maar 6,6 kW. Met het juiste laadpunt ben je dus weer veel sneller opgeladen.

Prijzen:

Inmiddels zijn ook de prijzen van de Smart Fortwo en Forfour Electric Drive bekend. De Fortwo met elektromotor kost 23.466 euro, de vierdeurs Smart Forfour met elektrische aandrijving wisselt voor 23.843 euro van eigenaar. Smart biedt de Electic Drive net als de benzineversies aan in drie uitvoeringen, Pure, Passion en Prime.  Speciaal voor de Electric Drive-uitvoering biedt Smart het Electric Drive Design Pakket aan, met Electric Green accenten (zie foto). Dit pakket kost 732 tot 1.220 euro, afhankelijk van de gekozen uitvoering.

By Jobert Cornelis|maart 24, 2017|Elektrische Auto|1 Comment

About the Author: Jobert Cornelis

“Sinds enkele jaren ben ik gefascineerd door de wereld van elektrische voertuigen, elektrisch laden en alternatieven voor het gebruik van fossiele brandstoffen. Ik merk dat de markt nog ondoorzichtig is en men veelal vervalt in allerlei technische termen. Als we willen dat de markt door een breed publiek omarmd wordt dan vereist dat een uitleg in duidelijke taal.

Dat is ook de missie in onze blog en nieuwsbrieven, interessant, uitleg vanuit de praktijk en in begrijpelijke taal.”

One Comment

  1. Driving Academy 4 april 2017 at 10:15 - Reply

    Lijkt een interessante auto, maar de grote vraag blijft nog rijdt het een beetje? Toch maar eens een showroom opzoeken.. Mieke

Leave A Comment