Loading...

Het opladen van de Hyundai IONIQ

Eerder hebben we al meer aandacht besteed aan de Hyundai IONIQ. Inmiddels rijden er tientallen elektrische uitvoeringen op de Nederlandse wegen en een aantal daarvan hebben wij al mogen voorzien van een laadpunt. Tijd voor een update om meer te vertellen over deze auto die de concurrentie aangaat met de Nissan Leaf en de nieuwe Opel Ampera-e.

Het rijden met de IONIQ

Kenmerkend aan de IONIQ Electric is de dichte neus. Hierdoor heeft de auto een cW-waarde van slechts 0,24. De auto rijdt lekker vlot door het indrukwekkende koppel van 295 Nm. De elektromotor heeft een vermogen van 120 pk (88 kW) waarbij gezegd moet worden dat het maximale vermogen in de sportstand gehaald wordt. Binnen 10 seconden bereikt de auto 100 km/h en de topsnelheid is gemaximaliseerd op 165 km per uur. Met deze snelheid wordt het bereik van 280 km natuurlijk niet gehaald (-volgens de NEDC-testcyclus). In de praktijk ligt de werkelijke afstand op zo’n 200 km. Dit is te vergelijken met de actieradius van de 30 kWh uitvoering van de Nissan Leaf. De IONIQ is uitgevoerd met zogenaamde flippers aan het stuur om regeneratief te kunnen remmen. Het verreist enige oefening maar dan is “one pedal driving” heel goed mogelijk. Dat wil zeggen dat de auto afremt op de motor en tegelijk de batterij bijlaadt.

Het opladen van de IONIQ

De Hyundai IONIQ heeft een batterij van 28 kWh. Het opladen gebeurt op 1 fase met maximaal 6,6 kW. In tegenstelling tot de Nissan Leaf en andere auto’s uit Aziatische landen, is de Hyundai niet uitgevoerd met een type 1 Yazaki connector maar aangepast naar de Europese norm door gebruik te maken van een CCS Combo. Dit maakt het mogelijk dat de auto met 1 soort connector zowel via AC kan thuisladen als via DC bij een snellaadstation.  Via onze laadpaal keuzehulp kun je heel eenvoudig bepalen welk Laadpunt het beste aansluit bij deze auto.

Heeft u een Hyundai IONIQ of overweegt u deze auto aan te schaffen, neem dan contact op met de adviseurs van Laadpunt Nederland voor het beste laadadvies in uw situatie. Er zijn verschillende oplossingen mogelijk om het maximale vermogen van 6,6 kW te kunnen bereiken met een standaard huisaansluiting. Gemiddeld zal de laadtijd zo’n 5 uur bedragen. (bij 5.5 kW).

Door Jobert Cornelis|december 16, 2016|Elektrische Auto|0 Reacties

About the Author: Jobert Cornelis

"Sinds enkele jaren ben ik gefascineerd door de wereld van elektrische voertuigen, elektrisch laden en alternatieven voor het gebruik van fossiele brandstoffen. Ik merk dat de markt nog ondoorzichtig is en men veelal vervalt in allerlei technische termen. Als we willen dat de markt door een breed publiek omarmd wordt dan vereist dat een uitleg in duidelijke taal. Dat is ook de missie in onze blog en nieuwsbrieven, interessant, uitleg vanuit de praktijk en in begrijpelijke taal."

Geef een reactie