Loading...

Het opladen van een Nissan Leaf of Evalia

Het is opvallend dat wij de laatste maanden steeds vaker bij particulieren laadpunten installeren voor de Nissan Leaf en E-NV 200 Evalia. Veel collega’s adviseren om deze modellen met 1 fase 3,7 kW op te laden. Op zich een goed advies, maar wist je dat je een Nissan vrij eenvoudig ruim 50% sneller kan laten laden?
De Leaf en de NV 200 (als optie) kunnen snelladen met maximaal 50 kW via de CHAdeMO connector bij een snellaadstation. Thuis kan de auto maximaal op 1 fase 6,6 kW laden. Een standaard 1 fase laadpunt kan de 24 of 30 kWh accu daarmee in maximaal 8 uur opladen. Dat is zo’n 18 kilometer per uur. Voor sommige berijders is dat voldoende, maar in deze case laten we zien dat het ook sneller kan, zonder dat dit meteen enorm hoge extra kosten met zich meebrengt.

De situatie:
Auto: Nissan E-NV200 24 kWh
Huisaansluiting: 1 x 35 ampère
Aantal km per dag: 100-150 km
Oplaadtijd 6:30 uur

Het bedrijf verzorgt koeriersdiensten voor de medische sector. Meerdere malen per dag wordt het bedrijf opgeroepen voor kleine en middelgrote ritten, totaal ongeveer 200 km per dag. De chauffeurs starten hun ritten veelal vanuit huis. De waarde van de huisaansluiting is 1 x 35 ampère.

De oplossing:
Met een eenmalige investering van vanaf € 275,- kunnen wij de meterkast herinrichten waardoor wij het vermogen optimaal kunnen sturen naar uw EV zonder dat de rest van uw huishouden hier last van heeft. De aanpassing in de meterkast combineren wij met een aanpassing aan het laadpunt. Het sturen van vermogen is een specialistische ingreep en raden wij aan om niet zelf uit te voeren. De aanpassingen zorgen ervoor dat de oplaadtijd van leeg naar vol wordt gereduceerd van 6:30 uur naar 4:10 uur. In deze case zorgt dat ervoor dat de meeste kilometers via het thuislaadpunt geladen kunnen worden. Vanzelfsprekend worden de kosten van de privé-stroom via de backoffice met het koeriersbedrijf verrekend.
Wij vertellen onze klanten dagelijks dat een goede laadvoorziening installeren kennis vereist van alle aspecten in de laadvoorziening: de meterkast, het laadpunt en de auto. Al onze monteurs zijn gecertificeerd en werken volgens de NEN 1010 en NEN 3140 norm. Onze activiteiten richten zich uitsluitend op laadvoorzieningen en dagelijks wordt onze kennis bijgewerkt. Dat maakt Laadpunt Nederland tot de absolute specialist in de markt. Wil je meer weten over deze oplossing, neem dan contact op met Laadpunt Nederland voor meer informatie.

About the Author: Jobert Cornelis

“Sinds enkele jaren ben ik gefascineerd door de wereld van elektrische voertuigen, elektrisch laden en alternatieven voor het gebruik van fossiele brandstoffen. Ik merk dat de markt nog ondoorzichtig is en men veelal vervalt in allerlei technische termen. Als we willen dat de markt door een breed publiek omarmd wordt dan vereist dat een uitleg in duidelijke taal.

Dat is ook de missie in onze blog en nieuwsbrieven, interessant, uitleg vanuit de praktijk en in begrijpelijke taal.”

Leave A Comment