Laadpunt Nederland heeft begin dit jaar in Hilversum een van de eerste oplaadpalen geplaatst via een zogenaamde verlengde huisaansluiting. Bij een verlengde huisaansluiting wordt de laadpaal op openbare grond van de gemeente geplaatst, maar wordt de stroom geleverd vanuit een woning.

Onlangs heeft wethouder Floris Voorink de oplaadpaal aan de Mauritslaan officieel in gebruik genomen. “We hopen dat er nog vele mogen volgen”, aldus de wethouder. Vorig jaar heeft de gemeente de spelregels omtrent deze laadpalen veranderd waardoor het voor iedere inwoner, die niet op eigen terrein kan opladen, mogelijk is een dergelijke laadpaal aan te vragen. De gemeente heeft een budget vrijgemaakt van € 25.000 voor de inrichting van de parkeervakken. De investering in de laadpaal is op kosten van de bewoner. De ambitie is dat er dertig oplaadpunten bij komen dit jaar.

Jan Paul de Vries heeft de laadpaal op de Mauritslaan aangevraagd, vlak voor zijn eigen woning. “De eerste stap was dat ik elektrisch ging rijden. Ik werk in Utrecht en omdat ik met een diesel de stad niet in mag, is dit een goed alternatief. De dichtstbijzijnde openbare laadpaal staat echter op de Vaartweg. Als je geluk hebt, kun je daar ’s avonds de auto opladen. Dat is onhandig,” zo is de uitleg van De Vries. Hilversum stemde in met zijn verzoek en Laadpunt.nl leverde de paal. De Hilversummer wil wel een misverstand de wereld uit helpen. Veel buurtbewoners denken dat hij een eigen parkeerplaats voor de deur heeft gekocht. De plek is echter bedoeld voor eigenaren van elektrische auto’s die daar ook daadwerkelijk hun voertuig opladen. Sta je er gewoon geparkeerd dan loop je het risico op een bekeuring. De Vries kan daarover meepraten. Dat papiertje heeft al eens onder zijn ruitenwisser gelegen.

Het aanvragen van een oplaadpunt in de gemeente Hilversum begint hier. Nadat de overeenkomst met de gemeente rond is regelt Laadpunt Nederland de rest.