Loading...

Software die verbruikcijfers verbeterd

Er is al genoeg geschreven over Volkswagen die met speciale software de verbruikscijfers wist te manipuleren. Maar, software kan er ook voor dienen de verbruikscijfers daadwerkelijk te verbeteren.

De Universiteit van Californië heeft namelijk zelflerende software ontwikkeld waarmee een (Plug -In) hybride auto tot 12 procent brandstof kan besparen.

De software maakt gebruik van zogenaamde “machine learning’. Dat wil zeggen dat software-algoritmen berekenen wat het ideale moment is om te kiezen voor de elektrische aandrijving van de auto in plaats van de brandstofmotor.  Zonder tussenkomst van de berijder maakt een hybride auto namelijk op een vrij simpele manier gebruik van de accu; de auto zal de eerste kilometers altijd beginnen op de elektromotor voordat hij overschakelt op de brandstofmotor.

De ontwikkelde software zal daarentegen de meest optimale momenten voor het rijden op elektriciteit zelf kiezen. Dit doet hij onder meer door verbruikersdata van de motor uit te lezen in combinatie met het afgelegde traject. Rijdt de auto vaker hetzelfde traject, dan weet de software waar hij moet kiezen voor de elektromotor. Maar daarnaast maakt hij ook gebruik van verzamelde verbruiksdata van andere hybrides over een bepaald traject en weegt het systeem ook real-time informatie, zoals de weersomstandigheden en de verkeersdrukte mee.

Bij een proef met het zelflerende systeem wisten de onderzoekers een brandstofbesparing van 12 procent te behalen ten opzichte van de geïnstalleerde software van de autofabrikant. De universiteit  wil de komende tijd de brandstofbesparende software verder optimaliseren, onder andere door de data beter in een cloudomgeving te ontsluiten. Het is niet duidelijk of er al autofabrikanten geïnteresseerd zijn in de ontwikkelde software.

By Jobert Cornelis|maart 3, 2016|Geen categorie|0 Comments

About the Author: Jobert Cornelis

"Sinds enkele jaren ben ik gefascineerd door de wereld van elektrische voertuigen, elektrisch laden en alternatieven voor het gebruik van fossiele brandstoffen. Ik merk dat de markt nog ondoorzichtig is en men veelal vervalt in allerlei technische termen. Als we willen dat de markt door een breed publiek omarmd wordt dan vereist dat een uitleg in duidelijke taal. Dat is ook de missie in onze blog en nieuwsbrieven, interessant, uitleg vanuit de praktijk en in begrijpelijke taal."

Leave A Comment