Loading...

Stimuleringsbeleid van de Overheid

Het is inmiddels 5 jaar geleden dat de eerste Chevrolet Volt en Nissan Leaf op de Nederlandse wegen verschenen. Nu zijn er inmiddels 50.000 EV’s verkocht en mag het Nederlandse wagenpark zich tot de zuinigste van Europa rekenen.

Het stimuleringsbeleid van de overheid heeft hier zeker positief aan bijgedragen, waar geen bijtelling voor plug-in hybride auto’s ook ooit een mogelijkheid was. Vanaf 2016 is er alleen 4% bijtelling voor 100% elektrische auto’s. Dat is natuurlijk jammer voor de mensen die een Plug-in hebben of een elektrische auto met range-extender. Dit stimuleringsbeleid gaat volgens ons echter hetzelfde effect teweegbrengen als wat het 5 jaar geleden teweeg heeft gebracht: meer elektrische auto’s en meer aanbod van volledig elektrische auto’s.

Wij durven toch wel te voorspellen dat er over 2 jaar 100.000 EV’s zijn verkocht en dat het aandeel van de volledig elektrische auto hierin behoorlijk gaat stijgen. Dat vraagt ook om ander laadgedrag en een behoorlijke laadinfrastructuur. Inmiddels zien we al de eerste initiatieven rondom Smart Grid ontstaan, waarbij voornamelijk de energiebehoefte van auto’s en woningen gecombineerd kan worden. Interessante tijden; kijk bijvoorbeeld eens naar dit artikel van een Amerikaanse Tesla rijder die oude accu’s gebruikt om zonne-energie op te slaan.

By Admin|april 3, 2015|Overheid en fiscaliteit|0 Comments

About the Author: Admin

Leave A Comment