Loading...

Tesla Model X in Nederland

Eind van deze maand worden de eerste modellen van de Tesla Model X uitgeleverd in Nederland. Afgelopen week hebben verschillende journalisten er al in mogen rijden in de Europese EV hoofdstad Oslo. De belangrijkste bevindingen hebben we voor je op een rijtje gezet.

Reisauto
De Model X van Tesla is een echte luxe reis-SUV. Met dit model richt Tesla zich op concurrenten zoals de Volvo XC90 en BMW X5. Beide modellen zijn overigens alleen verkrijgbaar als plug-in hybride. De Tesla wordt met 2 accupakketten geleverd van 75 kWh en 90 kWh. Net als zijn 2 grootste concurrenten ligt de prijs van deze auto rond € 100.000. Overigens wordt gezegd dat de Model X een betere reisauto is dan de Zweed en de Duitser omdat het gewicht van de auto lager ligt. Dat komt doordat het accupakket in de bodem is weggewerkt. De optionele luchtvering maakt de auto nog prettiger om in te cruisen.

Gadgets
De zogenaamde “Falcon Wing Doors”, om bij de 2e en 3e zitrij te komen, zijn natuurlijk het meest opvallend aan de auto. Maar ook het automatische sluiten van de voorportieren is een van de vele gadgets waarmee de auto is uitgevoerd. Net als bij de Model S zijn er veel software updates, al dan niet gratis, die de auto meer bijzondere eigenschappen geven. Denk hierbij aan bijvoorbeeld de autopilot en Summon functie. Summon is een Knightrider-achtige K.I.T. functie waarmee je de auto automatisch kan laten voorrijden of, zonder dat je in de auto zit, in en uit de garage kan laten rijden.

Een andere gadget is de Ludicrous mode die je kunt aanschaffen op de performance versie van de 90 kWh uitvoering. Met een acceleratie van 0-100 in slechts 3,4 seconden en een top van 250 km/h wordt de Model X P90D daarmee de snelste SUV ooit. Maar ook de “Biohazard Defence Mode” is een gadget die je als bestuurder moet beschermen tegen een eventuele aanval met chemische wapens. Overigens gaat het Tesla hierbij meer om het aangeven dat je het klimaat in de auto door speciale HEPA-filters zo goed kunt zuiveren dat je een “medical grade” kunt creëren zoals in de OK van een ziekenhuis, dan dat je daadwerkelijk een aanval met chemische wapens zou kunnen doorstaan. Met de Model X laat Tesla opnieuw zien wat de toekomst wordt in automobiliteit. Met deze auto richt Tesla zich niet zozeer op klanten die uitstootvrij willen rijden maar vooral op mensen die voorop willen lopen als het gaat om uiterlijk, gadgets en trends.

Instap Model S
Voor wie zich de Model X niet kan veroorloven heeft Tesla vorige week bekend gemaakt ook een “instap model S” te introduceren, de Model S 60. Deze 60 zou in Nederland een vanaf prijs krijgen van zo’n € 65.000. De auto heeft een actieradius van 400 km. S 60 zou suggereren dat de auto is uitgevoerd met een 60 kWh accu. Echter blijkt nu dat dit model ook een 75 kWh accu heeft welke via software wordt beperkt tot 60 kWh. Het is dus meer een commerciële keuze om met een instapmodel te komen dan om daadwerkelijk ook een goedkopere auto te bouwen. Voordeel is wel dat als je spijt krijgt van je keuze je altijd weer een software update kunt aanschaffen om er een Model S 75 van te maken.

Opladen Tesla Model X
In tegenstelling tot de Model S kan de Model X met dualcharger op maximaal 16,5 kW opladen (3 fase, 24 ampère). Slimme software-technieken maken het mogelijk dat wij laadpunten kunnen leveren die met dit vermogen kunnen laden zonder dat hier een verzwaring van een standaard 3-fase huisaansluiting voor nodig is.

By Jobert Cornelis|juni 21, 2016|Elektrische Auto|0 Comments

About the Author: Jobert Cornelis

“Sinds enkele jaren ben ik gefascineerd door de wereld van elektrische voertuigen, elektrisch laden en alternatieven voor het gebruik van fossiele brandstoffen. Ik merk dat de markt nog ondoorzichtig is en men veelal vervalt in allerlei technische termen. Als we willen dat de markt door een breed publiek omarmd wordt dan vereist dat een uitleg in duidelijke taal.

Dat is ook de missie in onze blog en nieuwsbrieven, interessant, uitleg vanuit de praktijk en in begrijpelijke taal.”

Leave A Comment