Loading...

Tesla opladen met rode CEE connector?

Vaak krijgen wij de vraag waarom je een elektrische auto niet gewoon met een CEE ( ook wel krachstroomstekker ) kan opladen. Tenslotte wordt een Tesla zelfs met een dergelijke UMC connector geleverd.

De rode CEE aansluiting kom je veel tegen bij bedrijven waarbij meer vermogen nodig is dan de gebruikelijke 230 V die via een normale wandcontactdoos geleverd kan worden. Een CEE connector levert maximaal 16 ampère bij 3 fase en daarmee 11 kW. Met 11 kW is een Tesla gemiddeld binnen 7 uur weer opgeladen. Deze connectoren bestaan ook in 32A ( 22 kW ) maar de norm verbiedt dat een Tesla met dit vermogen mag laden.

Geen veilige oplossing:

Toch is het laden van een Tesla op deze manier geen veilige oplossing. Een auto opladen met 11 kW is te vergelijken mett 4 elektrische ovens die tegelijktijd in huis aan staan. Vreemd genoeg vind iedereen het vanzelfsprekend dat een normale aansluiting een dergelijk vermogen niet aankan, maar als het om een elektrische auto gaat ontbreekt die vanzelfsprekendheid. Bovendien gebruik je een elektrische oven geen 7 uur achter elkaar, terwijl dat bij het opladen van een Tesla wel het geval is. Maar ook bij bedrijven zijn er geen apparaten die voor 7 uur achter elkaar hetzelfde vermogen gebruiken.

Daarnaast is de stekker van bijvoorbeeld een elektrische oven een vaste aansluiting terwijl de stekker van een elektrische auto dagelijks minimaal 2x per dag gebruikt wordt. Slijtage aan de stekker is veel groter dan bij een oplaadpunt. Ook staat er continue spanning op het stopcontact. Met de wetenschap dat deze spanning gelijk is aan 4 elektrische ovens wil je dat toch eigenlijk niet met blote handen aanpakken. Daarom is een laadpunt absoluut de investering waard om snel en veilig je elektrische auto op te laden. Een kleine opsomming van de voordelen;

  • Constante communicatie tussen auto en laadpunt via mode 3 protocol
  • Veilig opladen met maximaal 22 kW
  • Geen stroom op connector tijdens bediening door mode 3 communicatie
  • Laadproces stopt automatisch als de accu vol is
  • De connector wordt tijdens laadproces in laadpunt vergrendeld
  • Mennekes type 2 connector is ontwikkeld voor veelvuldig gebruik
  • Veilig gebruik in ieder weertype
  • Slimme communicatie mogelijk voor verrekening en smartcharging
By Jobert Cornelis|januari 10, 2016|Project in de Schijnwerpers|0 Comments

About the Author: Jobert Cornelis

"Sinds enkele jaren ben ik gefascineerd door de wereld van elektrische voertuigen, elektrisch laden en alternatieven voor het gebruik van fossiele brandstoffen. Ik merk dat de markt nog ondoorzichtig is en men veelal vervalt in allerlei technische termen. Als we willen dat de markt door een breed publiek omarmd wordt dan vereist dat een uitleg in duidelijke taal. Dat is ook de missie in onze blog en nieuwsbrieven, interessant, uitleg vanuit de praktijk en in begrijpelijke taal."

Leave A Comment