Loading...

Wat kost elektrisch rijden?

Elektrisch rijden wordt steeds populairder. Daar waar 10 jaar geleden de eerste volledig elektrische auto’s nog op de markt moesten verschijnen, is dat vandaag de dag wel anders. Op de weg zie je steeds meer Tesla’s en ook traditionele automerken zijn hard bezig om volledig elektrisch rijden mogelijk te maken. Maar wat kost elektrisch rijden nu eigenlijk? Dat het goed voor het milieu is, weten we. Maar is het ook goedkoper dan rijden met een benzinemotor? In deze blog zetten we alle kosten voor elektrisch rijden op een rijtje.

Wat kost een elektrische auto?

Om elektrisch te rijden heeft u natuurlijk een elektrische auto nodig. De aanschafwaarde van een elektrische auto ligt gemiddeld gezien hoger dan de aanschafwaarde van een benzineauto. Toch weten de autofabrikanten de productiekosten steeds beter te verlagen. Zo kwam Tesla al met een betaalbare elektrische auto, namelijk de Tesla Model 3. Ook is een verklaring voor de hoge aanschafprijs dat veel elektrische auto’s uit het premium segment komen. Een Audi e-Tron is in aanschafwaarde bijna gelijk aan zijn niet-elektrische broertje, de Audi Q5. Het hoogte van de aanschafwaarde van een elektrische auto heeft dus meer te maken met het merk auto dat u wilt aanschaffen dan met het feit of deze elektrisch of op benzine wordt aangedreven. Voor een benzineauto uit het premium segment lopen de prijzen ook al snel op richting de €60.000. Als u toch al van plan bent om een nieuwe auto aan te schaffen, zal de aankoopwaarde van een elektrische auto niet veel hoger zijn dan een vergelijkbare benzineauto.

Wat kost een auto opladen?

Het opladen van een auto is uiteraard afhankelijk van de accucapaciteit van de auto. De capaciteit van een accu wordt aangeduid in kilowattuur.

Voor het rekenvoorbeeld nemen we de gemiddelde accucapaciteit van een modern EV, namelijk 54kWh. Elektrische auto’s uit het premium segment hebben accu’s met soms 95kWh, terwijl de goedkopere elektrische auto’s soms maar een accucapaciteit hebben van 15kWh. Als u van plan bent een elektrische auto aan te kopen kunt u het onderstaande rekenvoorbeeld toepassen op de auto van uw keuze.

Voor het rekenvoorbeeld gaan we dus uit van een accucapaciteit van 54kWh. Ook rekenen we op basis van het opladen van een volledig lege accu, iets dat in de praktijk niet vaak voorkomt. Echter geeft dit wel het beste beeld in vergelijking tot een benzine auto. Gemiddeld is de stroomprijs voor één kWh 23 eurocent. In deze kosten zijn ook al de energiebelastingen en BTW kosten opgenomen. De kosten voor het opladen van een auto met accu capaciteit van 54kWh zijn dus: 54 * € 0,23 = € 12,42.

Gemiddeld rijdt een elektrische auto 8km/kWh. Op een volle accu kunt u dus 432 kilometer rijden. De prijs per gereden kilometer voor de auto uit het rekenvoorbeeld is dus: €12,42 / 432 = € 0,029 per kilometer.

Ervan uitgaande dat een benzineauto met een actieradius van 432 kilometer 1 op 14 rijdt met een benzineprijs van €1,70 per liter, zijn de kosten voor een vergelijkbare benzineauto € 0,121 per kilometer. Dit is drie maal duurder dan elektrisch rijden. Voor iemand die 30.000 kilometer per jaar rijdt, is dat gemiddeld €2.760 per jaar!

Bovenstaand rekenvoorbeeld is gebaseerd op het opladen bij u thuis. Maakt u gebruik van een openbare laadpaal? Dan moet u rekening houden met een stroomprijs tussen de 30 en 60 eurocent per kWh. Echter rijdt u dan nog steeds goedkoper dan met benzine.

Wat kost een laadpaal?

Indien u een elektrische auto gaat aanschaffen is een laadpaal thuis niet noodzakelijk. Het is immers ook mogelijk om gebruik te maken van het stopcontact of openbare laadpalen. Echter gaat het opladen van een elektrische auto vanuit het stopcontact minder snel dan het opladen van een auto aan een laadpaal en heeft u niet altijd tijd om naar een openbare laadpaal te rijden. Als u vaak lange stukken rijdt met de auto wordt een laadpaal kopen dus wel aangeraden. Zo kunt u in een aantal uur de auto weer volledig opladen.

De kosten voor een laadpaal hangen erg af van het type laadpaal dat u wenst. De ene laadpaal laadt sneller dan de andere laadpaal en niet iedere laadpaal staat in verbinding met een online backoffice om stroomkosten te verrekenen. Dit type laadpaal is in aanschaf uiteraard duurder dan een “standaard” laadpaal of een refurbished laadpaal. Voor het gemak geven we u de gemiddelde prijzen uit 3 segmenten: laag, midden en hoog.

Gemiddelde prijzen laag segment laadpaal

De prijzen voor een basis model laadpaal schommelen tussen de €495 en €700. De laadpalen uit dit segment hebben vaak een laag laadvermogen en een offline werking. Een aantal laadpalen uit dit segment zijn de Webasto Pure 11kw, New Motion Home Standard en de EVBox Homeline Autostart.

Gemiddelde prijzen middensegment laadpaal

De prijzen van laadpalen uit het middensegment schommelen tussen de €700 en €1000. Hiervoor krijgt u een laadpunt met een hoog laadvermogen en een online backoffice om stroomkosten te verrekenen. Laadpalen uit dit segment zijn de ICU Eve Single S-line, Mennekes Amtron en de NewMotion Home Advanced.

Gemiddelde prijzen laadpaal premium segment

De prijzen van een laadpaal uit het premium segment beginnen vanaf: €1.000 en lopen op tot €3.495. Dit zijn echter niet de laadpalen voor thuis, maar voor in de publieke ruimte. Dit type laadpaal wordt met name aangeschaft door bedrijven en overheidsinstanties zoals gemeenten.

Laadpaal aanschaffen met subsidie

Indien u van plan bent om een laadpaal zakelijk aan te schaffen is het mogelijk om te profiteren van verschillende subsidies. Hierdoor profiteert u van diverse aftrekposten bij de belastingaangifte.

Wat kost het laadpaal onderhoud?

Zodra u een laadpaal heeft aangeschaft, bent u nog niet klaar. Om te zorgen dat de laadpaal zo lang mogelijk naar behoren blijft functioneren, is goed onderhoud noodzakelijk. Bovendien is de eis van vele verzekeraars dat de laadpaal jaarlijks wordt gecontroleerd op eventuele gebreken. Ook voor laadpalen geldt: voorkomen is beter (en goedkoper) dan genezen. Met een goed laadpaal onderhoudscontract voorkomt u dus grote gebreken aan de laadpaal. De kosten van een dergelijk servicecontract beginnen bij €8,95 per maand en lopen op tot €15,95 per maand. Jaarlijks komt dit neer op een bedrag van tussen de €107 en €191.

Totale kosten elektrisch rijden

Zoals u heeft kunnen lezen bestaan de kosten voor elektrisch rijden uit een aantal kostenposten:

  • Aanschaf elektrische auto
  • Aanschaf laadpaal
  • Kosten voor opladen
  • Onderhoudskosten laadpaal

De precieze kosten van elektrisch rijden zijn dus niet te vertellen, dit is namelijk afhankelijk van diverse factoren. Wel is het duidelijk dat de kosten per kilometer in sommige gevallen wel tot 3x goedkoper zijn dan bij het rijden op benzine. Als u ook nog van plan bent om zakelijk een elektrische auto en laadpaal aan te schaffen, profiteert u hier bovenop ook nog eens van interessante subsidies en aftrekposten. Hierdoor is elektrisch rijden gunstiger dan rijden met een benzineauto.

Door Mike Dullemans|april 17, 2019|Elektrische Auto|0 Reacties

About the Author: Mike Dullemans

Geef een reactie