Loading...

Is de waterstofauto for real?

Is de waterstofauto for real?

Een vraag waar ik tijdens mijn werk veel over nadenk. Wat zijn nou eigenlijk de factoren die bepalen of er überhaupt een nieuwe brandstof/verbrandingstechniek mainstream gaat worden?

Overheid
Nederland is bij uitstek het land waar elektrisch rijden populair is door belastingmaatregelen, vanwege bijtelling kiest de zakelijke rijder massaal voor een PHEV of FEV. Zouden ze ook massaal kiezen voor een waterstofauto? Indien de infrastructuur er is zou dit wel aannemelijk zijn.
Infrastructuur
De infrastructuur is nou juist een van de problemen bij waterstof, want deze moet volledig opnieuw opgezet worden dmv tankstations. Bij elektriciteit daarentegen ligt het belangrijkste deel van de infrastructuur er al. Uiteraard komen hier ook de nodige uitdagingen voorbij mbt capaciteit, maar dat zijn uitdagingen die ons alleen maar beter laten nadenken over energiemanagement. Bij de waterstofauto zal men gebruik moeten maken van raffinaderijen en tankstations.
Energiemanagement
Het gebruik van raffinaderijen en tankstations maakt dat het eigenlijk heel onlogisch energiemanagement is. Je gaat namelijk energie gebruiken om waterstof te produceren en in te zetten als energiehouder, deze energiehouder ga je transporteren over de weg, om via een tankstation in een auto te stoppen, hier gaat de energie omgezet worden in elektriciteit om de auto aan te drijven.
Marktpartijen
Daardoor vraag ik mij af of het inzetten van waterstof niet een beweging is van marktpartijen. Het behoeft niet veel verbeeldingsvermogen om te bedenken welke partijen het transporteren van waterstof naadloos in hun huidige business-model kunnen verwerken. En dat marktpartijen de macht hebben om betere techniek uit de markt te drukken dat is al eens gebleken.
Geschiedenis
Van 1898 tot 1925 reden er veel elektrische auto’s rond en waren er zelfs al elektrische taxi’s die in de stad rondreden. Zelfs gemeentelijke overheden stimuleerden elektrisch vervoer met dezelfde intentie als vandaag de dag. Uiteindelijk heeft de concurrentie van de verbrandingsmotor de ontwikkeling van de elektrische auto veel tegengezeten, maar door technologische ontwikkelingen zoals batterijen die lichter zijn en meer capaciteit hebben is de elektrische auto aan een inhaalslag bezig. Maar laten wij ons nu opnieuw verleiden door marktpartijen om in een minder slim alternatief te investeren?

By Frank Tollenaar|oktober 24, 2015|Geen categorie|0 Comments

About the Author: Frank Tollenaar

Mijn naam is Frank Tollenaar en ik ben voortdurend op pad voor Laadpunt Nederland. Ik zit in de auto of bij de klant aan tafel. Luisteren naar de klant en vervolgens met een goed advies komen, dat geeft me veel voldoening.

Leave A Comment