Skip to main content

 Milieuzones rukken op. Dieselbussen raken uit de gratie. Hoog tijd dus voor een elektrische bestelauto. Maar hoe zoek je een bus uit waarmee je altijd uit de voeten kunt, hoe werkt het opladen en zijn er subsidies? We zorgen dat jij voor toekomstige klussen alle informatie over de juiste elektrische bus hebt, zodat jij zonder verrassingen komt te staan.

Welke elektrische bestelbus is het beste?

Het is soms ontzettend lastig om te antwoorden op een vraag die heel simpel lijkt. Want wat is eigenlijk de beste elektrische bestelbus? Waar de een zweert bij een Transit, stapt de ander voor geen goud in iets anders dan een Transporter, terwijl de volgende absoluut niets anders wil dan een Berlingo of juist enorme behoefte heeft aan de ruimte van een extra lange Sprinter.

Met elektrische bussen werkt het net zo. Het aanbod is tegenwoordig uitgebreid, zodat voor iedereen een bestelwagen valt te vinden die perfect past bij de werkzaamheden die ermee moeten worden uitgevoerd. Het gaat in de eerste plaats om het verzamelen van heldere uitgangspunten die je helpen de juiste keuze te maken:

  • Gemiddelde reisafstand per dag
  • Soort bus; wel of geen opbouw
  • Benodigd laadvermogen
  • Trekgewicht; nodig of niet
  • Laadmogelijkheden onderweg; bijvoorbeeld op een klus of tijdens de pauze

Keuzehulp elektrische bussen

Voor alle EV’s geldt dat de ontwikkelingen weliswaar razendsnel gaan, maar dat de basisprincipes hetzelfde blijven. Aan laadkabels of laadaansluitingen verandert gelukkig niks. Het is goed zichtbaar dat de markt voor elektrische bestelbussen volwassen wordt; de grootte van accupakketten neemt toe en de efficiëntie van aandrijflijnen verbetert. Goed voor de praktische inzetbaarheid.

Er bestaat niet zoiets als de beste elektrische bus. Dat mag ieder voor zich bepalen. Om tot een goed oordeel te komen, is het handig om te testen, al dan niet voor een langere periode. En anderen te vragen naar praktijkervaring.

Rijbereik van elektrische bestelbus

Handig is een reëel rijbereik van 200 tot 300 kilometer. Zodat ongeveer twee uur rijden tot aan een laadstop mogelijk is. Overigens hebben elektrische bussen in een stedelijke omgeving juist een laag verbruik, want op lage snelheid verbruikt een EV minder stroom en bij het remmen wordt energie teruggewonnen.

Elektrische bestelwagen opladen

Volkomen terecht wordt altijd wel gekeken naar het rijbereik en hoe groot het accupakket is in kilowattuur. Waar onterecht wat weinig aandacht voor is, is de laadsnelheid. Bij een gewone laadpaal is opladen met 11 kW gebruikelijk. Snelladen gaat veelal met 100 kW of meer, maar dat is altijd een piekvermogen. Het is nuttig om te weten hoe de laadcurve eruitziet. Dan wordt namelijk duidelijk hoeveel bijvoorbeeld in een halfuur kan worden bijgeladen. Voor sommige bussen is deze informatie te vinden bij Fastned.

Overzicht kleine elektrische bestelbussen

Citroën ë-Berlingo / Peugeot E-Partner / Opel Combo-e / Toyota Proace City Electric v.a. € 27.795 330 km actieradius
Ford E-Transit Courier v.a. € 28.350 293 km actieradius
Mercedes-Benz eCitan v.a. € 34.315 290 km actieradius
Nissan Townstar v.a. € 31.990 301 km actieradius
Renault Kangoo E-Tech v.a. € 30.995 300 km actieradius

*Alle prijzen in deze overzichten zijn excl. BTW en vastgesteld op 1-1-2025.

Overzicht middelgrote bestelbussen

Citroën ë-Jumpy / Peugeot E-Expert / Opel Vivaro-e / Toyota Proace Electric v.a. €38.400 350 km actieradius
Ford E-Transit Custom v.a. € 46.320 329 km actieradius
Maxus eDeliver3 / Maxus eDeliver5 / Maxus eDeliver7 v.a. € 29.950 / € 34.750 / € 39.990 327 km / 489 km / 542 km actieradius
Mercedes Benz eVito v.a. € 54.710 283 km actieradius
Renault Trafic E-Tech v.a. € 39.495 294 km actieradius
Volkswagen ID.Buzz / Volkswagen e-Transporter v.a. € 39.990 / 46.990 330 km / 330 km actieradius

Overzicht grote elektrische bestelbussen

Citroën ë-Jumper / Peugeot E-Boxer / Toyota Proace Max Electric v.a. €53.700 420 km actieradius
Fiat eDucato v.a. € 51.000 430 km actieradius
Ford e-Transit v.a. € 53.725 402 km actieradius
Iveco eDaily n.n.b. 400 km actieradius
Maxus eDeliver 9 v.a. € 44.950 457 km actieradius
Mercedes-Benz eSprinter v.a. € 55.290 220 km actieradius
Nissan Interstar-E v.a. € 44.900 460 km actieradius
Renault Master E-Tech v.a. € 45.900 / € 50.900 180 km / 460 km actieradius

Een elektrische bestelwagen in de praktijk

Wij hebben uiteraard zelf de nodige ervaring met elektrische bestelauto’s. Onze monteurs geven aan dat de overstap van diesel naar elektrisch opvallend vloeiend verloopt. Elektrisch rijden is niet moeilijk en vraagt niet om aanpassingen. Er is volop comfort door het ontbreken van motorgeluid en trillingen. Daarbij komt de luxe van een automaat (of eigenlijk het ontbreken van een versnellingsbak waardoor schakelen niet aan de orde is). En vooral als de mogelijkheid er is om op te laden bij een eigen laadpaal, liggen de gebruikskosten van een elektrische bestelbus een stuk lager dan van een dieselbusje.

 

Onderweg met een elektrische bus

Wanneer de werkdag niet uitsluitend bestaat uit autorijden, dan is een laadstop onderweg een uitzondering. Verder is de benaming snelladen niet lukraak ontstaan; langer dan een kwartier hoeft het niet te duren. Snelladen is praktisch nooit het volledig opladen van de accu, maar zorgen voor voldoende rijbereik om vrij van range anxiety de bestemming te halen. Eenmaal daar aangekomen valt de accu volledig op te laden met een laadpaal voor thuis of een zakelijke laadpaal.

Om de inzet van een elektrische bestelbus tot een succes te maken is het dus belangrijk om het opladen goed geregeld te hebben. Of het nu gaat om één laadpaal of een laadplein om tientallen elektrische busjes tegelijk te kunnen opladen. Wij doen projecten in alle soorten en maten. Iedere zakelijke installatie is voor ons maatwerk. Zodat we altijd kunnen zorgen voor de perfecte laadvoorziening.

Welke subsidieregelingen zijn er?

Terwijl er in 2024 nog verschillende subsidies waren, is dat in 2025 niet langer het geval. De stap naar elektrische bedrijfsauto’s ligt alsnog voor de hand. En dat niet alleen vanuit een duurzaamheidsgedachte, of vanwege een breder aanbod en betere betaalbaarheid. Maar vooral omdat diesel uit de gratie raakt, door strengere en steeds grotere milieuzones en stijgende kosten voor aanschaf en gebruik. Voorheen waren bestelauto’s vrijgesteld van BPM, een afkorting die staat voor belasting personenauto’s en motorvoertuigen. Vanaf 2025 geldt ook voor bestelauto’s een BPM-plicht. De hoogte van het bedrag hangt direct samen met de uitstoot. Gevolg is dat de prijzen van alle bussen met een verbrandingsmotor in ieder geval met 20 tot 30 procent zullen stijgen. Dat heeft niet alleen gevolgen voor ondernemingen die zelf hun voertuigen aanschaffen, maar is onvermijdelijk ook van invloed op de prijzen die leasemaatschappijen rekenen voor dieselbusjes of bestelbussen op benzine. Bij elektrische bussen is BPM niet aan de orde.

Landelijke subsidieregelingen voor elektrische bedrijfsauto’s zijn afgeschaft. Maar sommige steden hebben eigen subsidies, over het algemeen zijn die bedoeld voor het steunen van kleine organisaties en non-profit instellingen. Het is dus verstandig om na te gaan of er financiële tegemoetkomingen zijn voor elektrisch vervoer in de gemeente waar je bedrijf is gevestigd

 

Elektrisch vervoer bij grote bedrijven

Vaak hebben grote bedrijven ook een groot wagenpark. Daaraan zijn verschillende voordelen verbonden:

  1. Een proefproject opzetten met elektrische bussen is betrekkelijk eenvoudig.
  2. Het is mogelijk om eerst ervaring op te doen en geleidelijk over te stappen op elektrische bussen.
  3. Er is vaak ruimte om de bussen specifiek in te zetten op bepaalde (kortere) routes, of vooral in milieuzones te laten rijden.

Plichten zijn er ook. Vaak zijn het omvangrijkere organisaties die meedingen naar aanbestedingen. Daar komen haast onvermijdelijk ook duurzaamheidseisen om de hoek kijken. Zodat inzet van elektrische bussen of zelfs uitstootvrij bouwmaterieel tot de vereisten behoort.

Elektrische bestelwagens bij kleine bedrijven

Kleine bedrijven kunnen behoorlijk flexibel en doelgericht te werk gaan. Wat binnen het mkb de mogelijkheid geeft om haast van de ene op de andere dag over te gaan op elektrische bestelbussen.

Wel moet degene die met een elektrische bus rijdt soms net wat meer aanpassingsvermogen aan de dag leggen. Het kan zijn dat de route de ene dag wat langer uitpakt dan de andere dag. Alsnog is dat over het algemeen geen probleem, omdat iedere elektrische bus tegenwoordig meer dan een paar honderd kilometer aan rijbereik heeft.

Een elektrische bestelbus: jouw volgende stap?

De markt voor elektrische bussen begint volwassen te worden. Niet alleen is er een breed aanbod bij de verschillende bestelwagenmerken, elektrische bestelbussen zijn steeds beter inzetbaar in alle mogelijke omstandigheden.

Ondernemingen kunnen in bepaalde gevallen profiteren van subsidie van de gemeente bij aanschaf van een elektrische bedrijfswagen. En verder is er bij de keuze voor elektrische aandrijving toegang tot elke milieuzone verzekerd. Met een eigen laadpaal valt bovendien goedkoop te rijden en staat de bus altijd klaar met ruim voldoende rijbereik.