Skip to main content

Weinig is gemakkelijker dan de auto voor de eigen deur te kunnen parkeren en onmiddellijk te beginnen met opladen. Dan hoeft nooit te worden gezocht naar een publieke laadpaal die vrij is, tenzij er eens een verre rit wordt gemaakt. Maar hoe verloopt de aanschaf van een eigen laadpunt eigenlijk?

Werkzaamheden

Als op openbare grond wordt geparkeerd, dan kan de gemeente zorgen voor een laadpaal. In alle andere gevallen kunnen de werkzaamheden door ons worden uitgevoerd, vanzelfsprekend bepalen we gezamenlijk wat de beste manier van installeren is. Er zijn verschillende zaken om over na te denken. Het is mogelijk om het laadpunt op een paal te plaatsen of aan een gevel te bevestigen. Zo nodig worden alle graaf- en straatwerkzaamheden gedaan. Eventueel kan op de installatiekosten worden bespaard, door ervoor te zorgen dat het laadpunt dichter bij huis komt, of eigenlijk dichter bij de meterkast. Binnenshuis kan de bekabeling door de kruipruimte worden gevoerd, om vanaf de meterkast bij de gewenste plek van het laadpunt uit te komen.

Vanzelfsprekend maken ook de werkzaamheden in die meterkast deel uit van de installatie van een laadpunt. Het laadpunt krijgt een eigen aardlekautomaat om in alle gevallen veilig te kunnen opladen. Werkzaamheden om de meterkast aan de huidige standaarden (de NEN 1010-norm) te laten voldoen, worden uitgevoerd. Mocht het nodig zijn, dan kunnen we een andere groepenkast plaatsen. Als ruimte in de huidige groepenkast ontbreekt, is het vaak een goede oplossing om een uitbreidingskastje te plaatsen.

Verzwaren

Als er nu een aansluiting op één fase is en omzetting van de aansluiting naar drie fasen nodig is, hoort de plaatsing van een vierpolige hoofdschakelaar en herverdeling van de groepen bij de werkzaamheden. Zo wordt aan alle vereisten voldaan en is het alleen nog nodig om een afspraak te maken met de netbeheerder voor het uitvoeren van de verzwaring. De netbeheerder gaat namelijk over het publieke stroomnet en installateurs als wij doen alleen aanpassingen aan de meterkast. Voor de veiligheid is hierin een streng onderscheid gemaakt.

Het is gebruikelijk om thuis te beschikken over 3x25A. Dat is meer dan voldoende voor het opladen van een volledig elektrische auto. In geval van een auto die op één fase oplaadt, voeren we de installatie zo uit dat alles gereed is voor opladen op drie fasen. De stroomkabel is hiervoor alvast dik genoeg, alleen de automaat die wordt geplaatst maakt verschil. Een éénfase-automaat levert bij een auto die oplaadt op één fase namelijk de hoogste laadsnelheid.

Balanceren

Het is goed om aandacht te besteden aan balanceren. Veel laadpunten zijn namelijk zo aan te sluiten dat het stroomverbruik in huis doorlopend in de gaten wordt gehouden. Dat is nuttig, omdat op deze manier altijd op een zo hoog mogelijk vermogen valt op te laden. Is de stroomvraag is huis groot, dan is er minder vermogen voor het laadpunt beschikbaar. Als het verbruik in huis minimaal is, dan is werkt het laadpunt juist op het volledige vermogen. Zo is overbelasting onmogelijk en gaat het opladen altijd zo snel als maar kan. De meeste volledig elektrische auto’s laden op met 3×16 A (11 kW). Met balancering kan de laadpaal op het voorgenoemde vermogen worden ingesteld. Doorgaans is 3×9 A (6 kW) haalbaar zonder balancering.

Sommige laadpunten zijn zo in te stellen, dat voor het opladen zoveel mogelijk energie van de eigen zonnepanelen gebruikt wordt.

Schouw op locatie

Bij een wat ingewikkeldere installatie, bijvoorbeeld een VvE-locatie of een lang kabeltracé, is het altijd mogelijk om vooraf te schouwen. Dat zorgt voor zekerheid over de installatiekosten en biedt duidelijkheid over de manier waarop de werkzaamheden uitgevoerd gaan worden.

Keuze voor een laadpunt

Het aantal aanbieders van laadpunten is enorm groot. Elektrisch rijden is een groeimarkt en daardoor vooral ook interessant voor veel nieuwkomers. Wij onderscheiden ons van de concurrentie door uitsluitend A-merken aan te bieden en strenge kwaliteitseisen te hanteren.

Om een goede keuze te kunnen maken, is het in de eerste plaats belangrijk om te bepalen of een slim laadpunt nodig is. Een slim laadpunt maakt verbinding met een backoffice; alle laadsessies worden geregistreerd en uitlezen kan op afstand. Bij zakelijk gebruik van de auto is automatische vergoeding van de laadkosten dan een mogelijkheid. Aangezien het laadpunt altijd wordt aangesloten op de meterkast, zijn de kosten voor het opladen eerst voor eigen rekening. Automatische vergoeding betekent dat maandelijks een creditfactuur wordt verstuurd, om de stroomkosten te vergoeden tegen een vooraf ingesteld kilowattuurtarief.

Een andere belangrijke keuze is die voor een vaste kabel of een stopcontact (“socket”). Veel laadpaalfabrikanten bieden hun laadpunten aan met een vaste kabel. Dat zorgt ontegenzeggelijk voor veel laadgemak. Meer dan het insteken van de kabel in de auto is niet nodig, een handeling die niet meer dan een paar seconden duurt. Het is zelfs mogelijk om het laden automatisch van start te laten gaan, zonder een laadpas te gebruiken.

Er zijn veel zaken om over na te denken, voorafgaand aan de installatie van een laadpunt. Wij geven onafhankelijk advies, neem dus geheel vrijblijvend contact met ons op.