Skip to main content

Een oplaadpunt is geschikt voor bijna alle voertuigen met een stekker. Binnen heel Europa is type 2 de standaard en dat is buitengewoon praktisch. Toch kan niet iedereen zomaar opladen bij elk willekeurig laadpunt en precies dat is soms de bedoeling.

Bij een publiek laadpunt is de laadpas een onmisbaar stukje plastic. Het opladen start na het aanbieden van de pas, als diezelfde pas opnieuw wordt aangeboden stopt de laadsessie en wordt ook de laadkabel vrijgegeven. De pasaanbieder stuurt eens per maand een factuur en int dan ook het openstaande bedrag. Tot zover is het vrij eenvoudig.

Maar hoe gaat het opladen bij een thuislaadpunt en kan een willekeurige persoon zonder toestemming opladen? Veel laadpunten die op thuisadressen staan hebben een paslezer. Zo is het mogelijk om één of meerdere laadpassen te koppelen aan het laadpunt en controle te houden over het gebruik van het laadpunt. Sommige laadpunten zijn van een wat eenvoudigere soort. Het opladen begint zodra de laadkabel wordt ingestoken. Dat is doeltreffend, maar maakt het in theorie mogelijk dat iemand met duurbetaalde stroom aan de haal gaat. Ook daar is een oplossing voor, sommige laadpunten zijn namelijk te voorzien van een sleutelschakelaar, om de stroomtoevoer af te kunnen sluiten. Bij vakantie of langdurige afwezigheid is dat in de eerste plaats een fijne gedachte, want in de praktijk komt het haast nooit voor dat een onverlaat zijn auto bij een vreemde achterlaat om op te laden.

Opladen voor bezoekers

Het is vaak ook mogelijk om bij een laadpunt een gasttarief in te stellen. Uiteraard dient een laadpas dan als betaalmiddel. De eigenaar van het laadpunt krijgt eens per maand de verbruikte stroom vergoed. Het kilowattuurtarief valt vrij te kiezen. Dit bewijst zijn nut vooral op bedrijfslocaties, waar het wenselijk is om gasten de gelegenheid te bieden om op te laden, zonder dat hiervoor administratieve rompslomp nodig is.

Kortweg komt het op het volgende neer. Alleen als het de bedoeling is kan iemand anders het laadpunt gebruiken en vaak is het mogelijk om een laadtarief in te stellen.