Inhoudsopgave
Elektrisch rijden verhoogt het stroomverbruik
Het is erg gemakkelijk om thuis een laadpunt te hebben en steeds als het nodig is met een volledig opgeladen accupakket te vertrekken. Daar hoort een goede meterkast bij.
Het Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting (kortweg Nibud) meldt dat het jaarlijkse stroomverbruik per huishouden uitkomt op 2.730 kilowattuur (kWh). Dat is een gemiddelde en omdat niet alle mensen gelijk zijn en ook woningtypes nogal verschillen, komt niet iedereen uit op exact hetzelfde maandverbruik van 227,5 kilowattuur. De ene is nu eenmaal wat verder op weg naar een compleet elektrisch huis dan de ander.
Wat deze getallen betekenen? Als het verbruik toeneemt, wordt de groepenkast intensiever belast. En laat de groepenkast of meterkast nu uitgerekend het ding zijn dat amper een blik waardig wordt gegund, behalve dan misschien als het internet in huis is uitgevallen en de modem wordt gereset. Eigenlijk komt stroom zonder nadenken uit de stopcontacten, het is er gewoon.
Toch is het goed om eens stil te staan bij de groepenkast, of meterkast. Want als een elektrische auto voor de deur wordt geparkeerd, een laadpunt is geplaatst en alles functioneert als mag worden verwacht, heeft dat serieuze consequenties voor het stroomverbruik. Ga maar na, een volledige acculading staat gelijk aan een acute stroombehoefte van 30 tot 100 kilowattuur. Als we opnieuw een gemiddelde nemen, dan heeft een elektrische auto zo ongeveer 20 kilowattuur per 100 kilometer nodig. Wordt er per maand iets meer dan 1.000 kilometer gereden en consequent thuis opgeladen, dan betekent dit zomaar een verdubbeling van het stroomverbruik!
Voldoet de groepenkast?
Misschien heeft het zin om toch eens iets te doen met de groepenkast. Is het een oude met smeltzekeringen die een keer of wat is gemoderniseerd? Of is het juist een nieuwe met veel vrije modules en voldoende aardlekschakelaars? Bij een hogere stroombehoefte hoort een betrouwbare laadoplossing en een minstens zo betrouwbare groepenkast. We kunnen tijdens de installatie van het laadpunt de groepenkast vervangen, moderniseren of zorgen voor een betere verdeling van de onderdelen. Uiteraard nemen we vooraf door welke werkzaamheden nodig zijn.
We bieden je veiligheid door overdimensionering als uitgangspunt te nemen en door te werken met componenten van a-merken. Zoals het hoort krijgt het laadpunt een eigen aardlekautomaat, die zorgt voor de stroomtoevoer naar het laadpunt en beschermt tegen overspanning en lekstroom. Er wordt een aardlekautomaat geplaatst waarvan de capaciteit ruim bemeten is en dat geldt ook voor de andere componenten die worden geïnstalleerd. Doordat we oog te hebben voor het laadpunt en de meterkast waarop wordt aangesloten, kun je er zeker van zijn dat je laadpunt aan je verwachtingen voldoet en altijd paraat staat.