Zestien dubbele laadpunten, dat zijn in totaal 32 laadaansluitingen. Een heel behoorlijk aantal, waardoor het voor iedereen mogelijk wordt gemaakt om de auto op te laden. Eigenlijk is het een kwestie van haast gedachteloos inpluggen, want de laadpalen zijn niet te missen. Zodat het wellnessbezoek gelijk bij aankomst in het teken staat van volledige ontspanning.
Inhoudsopgave
Laadpleinen en rijen laadpalen bij horeca en retail
Van laadpunten zijn er niet gauw genoeg. Het gemakkelijkste zou zijn om iedere parkeerplek een laadplek te laten zijn, waarbij degene die de auto neerzet vrij is om wel of niet op te laden. Maar dat is ook wat drastisch en vooral ook een aanzienlijke investering. Want nog los van alle laadpalen, is het ook nodig om te zorgen voor bekabeling en alles wat op de achtergrond nodig is om de laadpunten goed te laten werken.
In de praktijk leggen we vaker laadpleinen aan, of zorgen we voor lange rijen met laadpalen. De elektrische auto’s rijden namelijk al rond, de oplaadbehoefte is er zeker ook. De sector horeca & retail doet er verstandig aan om het opladen goed geregeld te hebben. Mensen zullen niet direct wegblijven als elektrisch laden niet mogelijk is, maar de aanwezigheid van oplaadpalen is meer dan alleen een fijne bijkomstigheid. Het maakt duidelijk dat aan de bezoekers wordt gedacht, en biedt extra comfort doordat de laadstop op de terugweg achterwege kan blijven. Misschien lijkt het een klein detail, maar alle elektrische rijders weten laadfaciliteiten op waarde te schatten. Zeker wanneer opladen volstrekt geen moeite kost, en kinderlijk voor vele kilometers wordt bijgeladen.
Daar komt ook nog eens bij dat een laadvoorziening een investering is, die geld oplevert. Want uiteraard betaalt iedereen gewoon voor het opladen, met de eigen laadpas of laaddruppel.
Installatie van laadpunten van Ecotap samen met Park & Charge
Het is goed mogelijk dat veel organisaties het niet zien zitten om te investeren in tien of zelfs tientallen laadpunten. Dan zijn er ook verschillende mogelijkheden. De installatie bij dit wellnesshotel in Nijmegen hebben we samen met Park & Charge uitgevoerd. De laatste regelt dat de laadpunten er komen. Wat preciezer verzorgt Park & Charge het offertetraject, regelt de plaatsing van de laadpunten, ziet toe op de juiste uitvoering en is verantwoordelijk voor de exploitatie.
Aardig wat verantwoordelijkheden, maar het opladen is dan ook volledig uitbesteed.
Volop in gebruik en alsnog opladen met 11 kW
Vanwege alle berichtgeving hierover, wordt de schijn gewekt alsof iedereen te lijden heeft onder tekorten op het stroomnet. Maar niets is minder waar.
Want het is aardig vanzelfsprekend dat een hotel met vooral veel wellnessfaciliteiten, als sauna’s, Turkse stoombaden, zwembaden, maar ook restaurants en niet te vergeten gebruikelijke voorzieningen als liften, licht en alle elektronische apparatuur, een stevige stroomaansluiting heeft.
De capaciteit is dusdanig dat ook voor het opladen voldoende vermogen beschikbaar is. Zodat opladen op 11 kW gewoon werkt, ook als het druk is. Alleen als echt alle laadpunten volop in bedrijf zijn, dan kan het vermogen wat zakken. Maar dat geldt dan echt alleen voor zeldzame piekmomenten.
Veel vaker komt het voor dat weliswaar veel auto’s zijn ingeplugd, maar dat die auto’s niet allemaal volop vermogen vragen. Op een gegeven moment zit de accu gewoon vol.
Duidelijke borden, subtiel verzoek om de auto te verplaatsen
Qua vormgeving is alles ook gewoon goed aangepakt. De laadpalen zijn uitgevoerd in een subtiele grijstint. Er zijn standaard verkeersborden geplaatst en er is zelfs gezorgd voor extra bebording die mensen motiveert hun auto te verplaatsen zodra die vol zit. Typisch zoiets dat prima kan werken, als het vriendelijk wordt gebracht.
Praktische uitvoering; veilig en effectief aan de slag
Een klus als deze is niet in één dag geklaard. Ook niet wanneer een ploeg van gespecialiseerde monteurs wordt ingezet.
Ons doel bij dergelijke grote installaties is in de eerste plaats dat veilig gewerkt wordt, maar daar hoort ook bij dat medewerkers én bezoekers ter plekke zo min mogelijk hinder ondervinden van de situatie.
We hebben verder gezorgd voor alle benodigde voorbereidingen in samenwerking met de huisinstallateur. De laatste is uiteraard geheel op de hoogte van alle elektrotechnische installaties en weet het beste hoe en waarop aangesloten kan worden. Deze installateur heeft dan ook gezorgd voor alle benodigde schakelaars voor de laadpalen.
Gewoon gebruiksvriendelijk opladen met Ecotap
Wat telt voor bezoekers is dat ze terecht kunnen bij een probleemloos werkende laadpaal. Geen gedoe, geen moeite. Iets futiels als een niet werkende laadpaal is niet iets om te treffen op de weg naar ultieme ontspanning. En dat zal dan ook niet gebeuren.