Skip to main content

Een rij indrukwekkende, vertrouwde laadpunten van 50 Five, op de personeelsparking van Coca-Cola in Dongen. En dat allemaal in het kenmerkende colarood.

Meer laadpunten zijn altijd welkom

Het is niet zozeer de vraag of er laadpalen moeten komen, maar veel eerder hoeveel het er moeten zijn. Want behoefte aan laadvoorziening is iets dat alle bedrijven delen. En dat geldt al helemaal voor een multinational met strenge duurzaamheidsdoelen, waar de CO2-uitstoot omlaag moet. Een overtuigde keuze voor elektrische auto’s vormt alvast een belangrijke bijdrage aan de vergroening.

En het gebruik van elektrische auto’s wordt overduidelijk stukken eenvoudiger gemaakt door opladen bij de fabriek te faciliteren. Of dat nu voor bezoeker is, medewerkers van deze productielocatie bij Breda, collega’s van een andere vestiging. Eigenlijk maakt dat amper uit. Bijna iedereen is in ieder geval een paar uur aanwezig, maar vaker nog een hele werkdag. Ruim voldoende om de accu weer helemaal op te laden, zonder dat het moeite kost.

 

Unieke laadpaalinstallatie

Wat Coca-Cola tot een unieke klant maakt, is het vanzelfsprekende enthousiasme als het aankomt op omgang met de huisstijl. De eigen kleuren met ook het vertrouwde logo, komt op veel plekken in en rond de fabriek terug.

De kleur die de laadpunten moesten krijgen, was dan ook geen onderwerp van discussie. Rood met wit moest het worden, rood met wit is het geworden. Vaak gebeurt dit op een doeltreffende manier; het is verreweg het makkelijkst om alleen de kappen in een eigen kleur uit te voeren.

Niet bij Coca-Cola. De kappen van de Business Pro en Business Lite laadpunten van 50 Five zijn in het rood uitgevoerd, maar ook al het andere heeft de eigen kleuren gekregen. Zelfs de palen en de achterzijde van de laders. Dat is nog eens oog voor detail en mooi two tone in rood en wit. Uiteraard zijn ook de eigen logo’s op de palen te vinden. Ook dit valt onder de werkzaamheden die Laadpunt Nederland kan verzorgen.

Zelfs de meest onoplettende bezoeker weet dus; “ik ben bij Coca-Cola”. Want vanaf de poort tot ver voorbij de ingang valt de veelheid aan rood en de alomtegenwoordigheid van het merkbeeld gewoon op.

 

Opladen voor iedereen, daar wordt voor gezorgd

Een rij met in totaal 18 laders van 50 Five betekent dat er in principe altijd plek is. Wat hierbij zeker ook helpt, is dat de facilitaire afdeling actief mensen aanspreekt die hun auto wel parkeren, maar niet opladen. Ook zijn verkeersborden geplaatst met daarop het vriendelijke verzoek om de elektrische auto of plugin hybride elders op het parkeerterrein neer te zetten zodra die vol zit. Niet iedereen zal hieraan gehoor geven, maar het zet wel aan tot denken over zoiets als laadpaaletiquette. En zeker op de drukste dagen is het een bijzonder kleine moeite om in de loop van de werkdag de auto elders te parkeren.

Maar dankzij die 18 laadpalen, komt het echt niet gauw voor dat echt iedere aansluiting in gebruik is. Toch worden extra maatregelen genomen om de beschikbaarheid te garanderen. Eén plek is gereserveerd voor de elektrische poolauto, een Renault Zoe. Verder is het de bedoeling dat één plek speciaal wordt vrijgehouden voor gasten van buiten; dat kunnen bezoekers zijn of medewerkers van een andere fabriekslocatie of vestiging van Coca-Cola. De auto kunnen insteken, kan immers de noodzaak van een snellaadstop onderweg uitsparen. Dat levert wat extra comfort op en scheelt in de kosten, want het kilowattuurtarief bij snelladers is vaak aan de hoge kant. Ook wordt één plek als gehandicaptenparkeerplaats ingericht.

 

Ruim voldoende vermogen beschikbaar

Een grote installatie als deze wordt ook altijd deels voorbereid door de technische dienst. Die is het beste op de hoogte van de situatie op locatie, en kan de stroomaansluiting voorbereiden. Vanaf één van de verdeelkasten in het fabriekspand, loopt een dikke stroomkabel richting een buitenkast van Geyer. Die is er speciaal voor de laadpunten. Alle stroomaansluitingen voor het opladen zijn in die kast te vinden. Wel zo praktisch en overzichtelijk.

Voor het opladen is 3x160A vrij te verdelen onder alle aangesloten auto’s. Wanneer er alleen maar volledig elektrische auto’s full power staan op te laden, krijgt elk van die auto’s alsnog ongeveer 6 kW. Maar verreweg het grootste deel van de tijd, zit het gebruikelijke vermogen van 11 kW er gewoon in.

 

Keuze voor 50 Five

Inzet van de laders van 50 Five maakt het mogelijk om de eerder geïnstalleerde laadpunten gewoon te blijven gebruiken. Alle laadpunten communiceren onderling, dus in geen geval kan het beschikbare vermogen worden overschreden.

En die uniforme uitstraling is ook wat waard. Het ziet er gewoon beter uit, wanneer voor één merk wordt gekozen.

 

Gewoon inpluggen en opladen

De mogelijkheid om te kunnen inpluggen en opladen is wat telt. En daar komt de opvallende kleurstelling en de aanwezigheid van Coca-Cola-logo’s nog eens bij. Oog voor detail waar iedereen blij van wordt.