Uitbreiding zodat opladen eenvoudiger wordt. Want ook met de vermaarde 4×4’s van Land Rover en Ranger Rover is stekkeren inmiddels de normaalste zaak van de wereld en tevens de meest geschikte manier om uitstootvrij vooruit te komen. De auto’s worden opgeladen met laadpalen van het Nederlandse merk Alfen.
Inhoudsopgave
Opladen een stuk makkelijker gemaakt
Meer elektrische auto’s en aanwas van plugin hybrides betekent vanzelfsprekend dat de behoefte aan laadpalen toeneemt. Een logisch startpunt is de autodealer. Want daar staan tegenwoordig genoeg auto’s met stroombehoefte. Zowel Land Rover als Range Rover heeft de nodige plugin hybrides in het assortiment, waaronder ook de immer iconische Land Rover Defender.
Om te kunnen testen, en om de auto’s gewoon te gebruiken zoals ze zijn bedoeld, is het fijn om altijd met een volgeladen accu te kunnen starten. Bij dit autobedrijf in Hilversum was al een Alfen-laadpunt aanwezig, en ook eentje van EVBox, maar op een gegeven moment ontstaat de behoefte om het opladen gewoon goed aan te pakken.
Dat hebben we gedaan door plaatsing van vier nieuwe laadpunten. Het gaat om Alfen Eve Double Pro-line laadpunten. Elk van die laadpunten heeft twee sockets, zodat steeds twee auto’s tegelijk kunnen opladen. Het aantal beschikbare laadplekken bij dit bedrijf in Hilversum is dus met acht uitgebreid.
Werkzaamheden van begin tot einde verzorgd
Uniek aan Laadpunt Nederland, is dat we het hele traject in eigen hand houden. Vanaf de eerste aanvraag, tot voorbij de oplevering. Want we bieden ook een serviceplan, om een goede werking van de laadpalen tot in lengte van jaren te garanderen. Onder de dingen die we zelf doen, valt ook het installatiewerk; wij werken namelijk met eigen, vaste monteurs. Dat geeft de klant de zekerheid van vlekkeloos functionerende laadpunten, maar ook van een installatie die soepel verloopt.
Voor deze autodealer in Hilversum, hebben we een ploeg ingezet die uitgebreide ervaring heeft met grote bedrijfsinstallaties. Dat niet alleen, er is ook een minigraver meegenomen naar de klus. En gezorgd voor een klic-melding, dat laatste is tegelijkertijd controle van de aanwezige kabels en leidingen en notificatie van wat nieuw gelegd wordt. Zo leidt graafwerk niet tot onvoorziene kabelbreuken of calamiteiten. De minigraver maakt uitvoering van het werk eenvoudiger, want de aanwezigheid van verstevigde grond is bij alle grote bedrijven een zekerheid.
Door eerst goed na te denken over de aanleg en alles goed te plannen, kunnen we de werkzaamheden effectief uitvoeren en is er een minimum aan hinder tijdens de aanleg.
Alfen laadpunten aangesloten in distributiekast
Om de eigen meterkast niet helemaal vol te zetten met alle componenten die met de Alfen Eve Double Pro-line laadpalen te maken hebben, is buiten een extra stroomkast geplaatst. Een distributiekast, ook wel veldkast te noemen met daarin de afzekering per laadpaal van Alfen. Dat niet alleen, er is ook een switch gemonteerd voor de dataverbinding van de laadpunten.
Tegenwoordig is ieder laadpunt een slim laadpunt, en dat betekent dat niet alleen stroomvoorziening, maar ook dataverbinding geregeld moet zijn.
Rekening houden met maximumverbruik
Acht auto’s die ineens vol vermogen vragen, vormen een stevige belasting van de stroomaansluiting. Maar dankzij een vorm van dynamic load balancing is het nooit mogelijk om een vooraf vastgezet maximum te overschrijden.
Hier in Hilversum houden we rekening met het gecontracteerde transportvermogen. Dat wat van de netbeheerder maximaal verbruikt mag worden. Hoewel de aanwezige aansluiting meer mogelijk maakt, staat op meerverbruik een stevige boete. Iets om pertinent niet te willen.
Door enerzijds voldoende laadplekken te verzorgen en anderzijds te voorzien in vermogensbeperking wanneer dat nodig is, verloopt opladen altijd optimaal. Geschikte auto’s kunnen opladen met 11 kW, of zelfs 22 kW. Maar bij een hoog stroomverbruik binnen het bedrijf, daalt het vermogen voor het elektrisch laden vanzelf. Hartstikke handig, want dit verkort de laadtijden terwijl een nauwkeurige laadplanning achterwege kan blijven.
Deze laadpalen van Alfen hebben we trouwens aangesloten op een kilowattuurmeter, die het stroomverbruik in het pand meet. Zodat altijd de meest nauwkeurige verbruikswaarden aan de laders worden doorgegeven.
Onomwonden opladen met Alfen
Geen auto’s hoeven verplaatsen om te kunnen opladen. Maar gewoon parkeren op een vrije plek waar ook een laadpaal van Alfen voorhanden is. Dat is hoe opladen hoort te gaan. Door gewoon een laadmogelijkheid te bieden en niet moeilijk te hoeven doen met steeds maar weer verplaatsen van auto’s. Zeker bij een autobedrijf, waar toch al genoeg met auto’s heen en weer wordt gereden, is dat wel zo doeltreffend.