Skip to main content

Vrachtwagens rijden af en aan. Nu als vanouds vertrouwend op een dieselmotor. Dat zal de komende jaren stevig veranderen, want de elektrische vrachtwagen is in rap tempo stukken gewoner aan het worden. En die vrachtwagen moet uiteraard ook worden opgeladen, als het even kan op de zaak als er even niet wordt gereden.

Snelladen bij transportbedrijven

Het onvermijdelijke gevolg van de elektrificatie van het wegtransport is dat snelladers in ruime mate verschijnen bij transportbedrijven. Want 22 kW laadpalen bieden in de meeste gevallen niet het gewenste vermogen om de aangesloten vrachtwagen weer voldoende snel op weg te helpen.

Snel opladen is dus altijd beter en daarvoor is een snellader nodig. Want een vrachtwagen hoort zo min mogelijk stil te staan. Een elektrische vrachtwagen heeft altijd een dikke accu aan boord. Een snellader zit net even iets anders in elkaar dan de eerste de beste gewone laadpaal, zodat het veilig leveren van hoge vermogens een zekerheid is. Alles is steviger uitgevoerd en berekend op hoge vermogens. Een snellader heeft altijd een vaste laadkabel. Vaak is die vloeistofgekoeld. Voor de stekker wordt voor alle vrachtwagens en personenauto’s dezelfde Europese standaard gebruikt: Combined Charging System (CCS).

Plaatsing van een snellader is echt werk voor de specialist.

 

Een snellader van Ekoenergetyka

De snellader die we hebben geplaatst in het Rotterdamse Havengebied is er eentje van Ekoenergetyka. En dat is aan DAF te danken, want de elektrische vrachtwagen en snellader vormen een soort van combi-deal. En eigenlijk is dat vrij handig, want de transporteur die een elektrische vrachtwagen aanschaft, hoeft niet nog eens apart allerlei offertes op te vragen of informatie in te winnen over het snelladen.

Het laadpunt is goed voor een maximaal vermogen van 60 kW. En dat is voor snelladen niet het hoogst denkbare, maar volstaat zeker om gedurende de stilstand in de avond en nacht volledig op te laden.

 

Professionele installatie en professioneel materieel

Plaatsing van een snellader betekent ook dat professioneel materieel nodig is. Vooral ook om de Ekoenergetyka-snellader en de bijbehorende betonvoet te tillen. Bij dit transportbedrijf is de bestrating als vanzelfsprekend toegerust op het hoge gewicht van de vrachtwagens. Niet alleen is de ondergrond behoorlijk verdicht, ook de bestrating haakt stevig in elkaar. En dat over een totale afstand van ongeveer 20 meter.

 

Aansluitwerk door eigen monteur, inbedrijfstelling door externe monteur.

Onze eigen monteur heeft het juiste certificaat om deze lader aan te mogen sluiten. Maar daar blijft het qua voorzorgsmaatregelen niet bij. Want vanuit de fabrikant is gezorgd voor een eigen monteur voor de inbedrijfstelling. Dat betekent dat alle aansluitwerk nog eens wordt gecontroleerd en de wijze van aansluiten stap voor stap wordt nagelopen.

Veiligheid staat immers voorop.

 

Meer aandacht voor snelladers bij logistieke bedrijven

Het wordt de komende jaren steeds vanzelfsprekender om snelladers te verzorgen bij logistieke bedrijven. Zodat steeds meer elektrische vrachtwagens probleemloos de dagelijkse ritten kunnen rijden. Voor transportbedrijven verandert er in principe weinig. Want in plaats van vol tanken bij de dieselpomp, vaak te vinden op het eigen terrein, valt in het vervolg op te laden met een snellader. Iets dat zeker wonderen doet op het vlak van duurzaamheid.