Skip to main content

Niet alleen staan hier de vertrouwde laadpunten van Alfen, maar daar is een snellader van Alpitronic bij gekomen. Die laatste betekent haast vanzelf keuze voor het beste van het beste, met bovendien mogelijkheden om allerlei soorten voertuigen op te laden. Want de Alpitronic HYC150 biedt verschillende slimmigheden en valt naar wens samen te stellen.

Gebruiksklaar opgeleverd

Net als bij iedere andere installatie, is ook deze Alpitronic gebruiksklaar bij oplevering. In geval van een snellader heeft dat net wat meer voeten in de aarde. Alles is even wat groter en zwaarder dan bij het gemiddelde zakelijke laadpunt. Dat maakt het noodzakelijk om de werken met zwaarder materieel. Een hogere stroomsterkte maakt ook het aansluitwerk specialistischer; een dikkere voedingskabel gaat naar een grotere aansluiting. Want alleen dan levert een snellader als deze Alpitronic vermogens van een ruime 100 kW.

Het is uiteraard aan ons om de werkzaamheden van begin tot eind te begeleiden en gewoon goed uit te voeren. Wij doen het graafwerk, leggen de kabels en plaatsen de snellader. Vanzelfsprekend gebeurt het aansluiten van de stroom en de ingebruikname van de Alpitronic door gespecialiseerde medewerkers. Voor inbedrijfstelling geldt zelfs dat de medewerker officieel door de laadpaalfabrikant gecertificeed moet zijn. Iets waar uiteraard een uitgebreide trainingsprocedure bij hoort.

Een succesvolle afronding van een klus als deze, is het resultaat van vakwerk.

 

Alpitronic HYC150

De geplaatste lader is een Alpitronic HYC150. Fastned heeft praktisch dezelfde, zij het dat de Alpitronics die daar zijn te vinden nog wat meer vermogen leveren.

De keuze voor Alpitronic ligt voor de hand. De fabrikant is gevestigd in Tirol (Noord-Italië) en kan bogen op veel ervaring met snelladers. De gebruiker merkt dat onder andere aan een heldere interface, maar ook aan het extra comfort van de kabelarm. Die arm zit aan de bovenzijde van het laadpunt, en maakt het ook mogelijk om met de laadkabel de laadaansluiting te bereiken als de op te laden auto niet per se ideaal geparkeerd staat. Uiteraard komt zoiets ook van pas in geval van opladen van vrachtwagens, waarmee het lastiger manoeuvreren is.

Bij Alpitronic geeft het cijfer het maximale laadvermogen aan. Deze Alpitronic HYC150 levert dus maximaal 150 kW. Er zijn nieuwe elektrische auto’s die op een hoger vermogen kunnen opladen, maar dit vermogen betekent dat een accu binnen een halfuur met gemak vrijwel vol valt te laden.

 

ConDoor klaar voor de toekomst met snellader

Dankzij een snellader is ConDoor in Zeewolde klaar voor de toekomst. De uitbreiding is er niet gekomen om acute laadnood te ledigen. Er waren al meerdere Alfen Double Proline-laadpunten te vinden. De Alpitronic HYC150 vormt een prima aanvulling op de laadvoorziening.

Duurzaamheid leeft binnen iedere organisatie. Het is een doorlopende zoektocht om de ecologische voetafdruk te verkleinen. Bedrijven met een eigen wagenpark zijn actief bezig met elektrificatie. Of dat nu personenauto’s, bestelauto’s of vrachtwagens zijn. Vooral bij die laatste is de ontwikkeling volop gaande, wat betekent dat het steeds normaler wordt als ook een vrachtwagen elektrisch is.

Bij ConDoor in Zeewolde hebben we de snellader zo geplaatst, dat gebruik met een vrachtwagen ook mogelijk is. Want net als een EV gebruikt ook een elektrische truck gewoon de CCS-snellaadaansluiting.

Het laadpunt is ondergebracht in de backoffice van E-Flux, zodat iedereen met een laadpas terecht kan.

 

Snelladen met Alpitronic als extra service

De Alpitronic HYC150 is nu vooral een extra service voor de medewerkers van dit bedrijf in Zeewolde. Door snelladen is het mogelijk om in alle gevallen vlot weer op pad te kunnen, als de situatie erom vraagt. En mocht er nu eens een elektrische vrachtwagen (langs)komen, dan valt ook die op te laden.